|
|
|
Tour di Fiorano
|
Her kan du læse om og se billeder fra ture og arrangementer, Club di Fiorano har arrangeret eller været en del af.
|
Imola 2005 - Madsen & Ko (April 2005)
Nok en gang har Madsen & Ko. gennemført en super tur til Ferrari-land. Afgangen var i år fastlagt til nogle timer før normalen, idet vi var nogle stykker, der via Svens ejerskab af en smuk og velkørende Ferrari 348 ts, havde skaffet os adgang til det, alle Ferrari-fans i hele verden sukker efter: Et besøg i de hellige haller – selveste Ferrari-fabrikken i Maranello!!!
Den lange og længe ventede tur begyndte således i Århus ved 10-tiden torsdag den 21. april, og ca. 24 timer senere stoppede bussen foran Hotel Green Park et kvarters kørsel fra Maranello. Solen skinnede som sædvanligt, dog var der ikke helt så varmt, som vi har været forvænte med de foregående år.
Som altid havde Madsen & Ko (mest Madsen) en ”se-garanti” for turen – denne gang var der udstedt garanti for den nyeste af Ferraris kreationer; F430 – og den var der selvfølgelig i indtil adskillige eksemplarer.
|
|
Fredag eftermiddag er sædvanligvis til deltagernes egen disposition, og vi var en del, der ikke kunne vente på den officielle tur til Maranello, så et par taxier blev prajet, og så gik det ellers over stok og sten til den hellige by, hvor alle souvenirbutikkerne har Visa-kortlæserne stående klar.
Som nævnt var en lille skare af klubbens medlemmer indbudt til et besøg på fabrikken – og kort før kl. 15 blev dørene åbnet for Sven, Christian, Henrik Ø. og Bo – og nørj, hvor var vi spændte. Vi skulle på rundvisning med en engelsktalende guide (dem er der ikke mange af i Italien) sammen med 8-10 andre, og efter lidt tumult med en dynge franskmænd, der også havde fået adgang, startede rundvisningen.
Efter en kort introduktion, herunder formaninger om, at der IKKE må tages fotos på rundturen, fik vi udleveret et ”Factory-passport” (med plads til flere stempler, end det, der blev sat i passet denne dag), et sæt hovedtelefoner og et ”Visitatore-skilt”. Derefter gik turen roligt gennem samlehallen, hvor den ene ”skulptur” efter den anden i form af alle mulige farvede udgaver (dog ingen i køkkenblå) af F430, 612 Scaglietti, 575 MM OG 575 Superamerica, som endnu ikke var kommet i handelen, stod på samlebåndet, som med faste intervaller stille og roligt kørte gennem hallen. Hele processen er nøje tidsbestemt, og den enkelte kunstner (læs: fabriksarbejder) kan til stadighed på et stort digitalur se, hvor lang tid der er tilbage til hans/hendes del af processen.
Karosserierne til alle bilerne – og altså ikke kun 612´eren med samme efternavn - leveres fra Carrosseria Scaglietti i Modena, hvorefter al lakering og montage foregår i de forskellige afdelinger på fabrikken. Fremstillingen af motorerne forestår Ferrari selv; de støber motorblokke, topstykker mv. under sterile forhold i lukkede glaskabiner – et fascinerende syn for os nørder.
Rundt omkring i de forskellige afdelinger står der mange klenodier. Vi så (og rørte) så sjældne biler, som 288 GTO Evoluzione, F355 Berlinetta World Tour, en Indy Car, der aldrig har kørt et løb, en 195 S og flere andre…
Turen afsluttedes efter lidt over en time – og vi var nogle stykker, der var meget beærede og en fabelagtig og måske once-in-a-lifetime oplevelse rigere.
Det meste af lørdagen foregik i Maranello med besøg på det udvidede Galleria Ferrari og flittig brug af Visa-kortene i souvenir-butikkerne. Det meste af hovedgaden var spærret af grundet et velgørenheds-arrangement, så det begrænsede det ellers sædvanlige syn af meget hurtigtkørende Ferrarier i gaderne, men de var der dog alligevel hist og her. Lørdagen afsluttedes med middag på Restaurant Montana, Ferraris stamrestaurant. Restauranten er et besøg værd, ikke så meget for køkkenets skyld, men mest for alle de Ferrari-memorabilia i form af køredragter, styrthjælme og servietter med autografer fra en mængde berømtheder, der hænger indrammede på væggene (ikke berømthederne – servietterne!)
Søndag morgen stod vi rigtig, rigtig tidligt op, for allerede kl. 7.00 gik turen efter en gang hurtig morgenmad mod Imola – et godt tidspunkt, for da var trafikken til banen endnu ikke på sit højeste, og vi var således fremme i god tid inden løbet – og uden nogen som helst form for kø-kørsel.
I lighed med de foregående løb i 2005-sæsonen, kørtes 2. del af kvalifikationen søndag formiddag, så den del fik vi dermed også med. Rubens fik en nogenlunde hæderlig startplacering, set i lyset af de hidtidige resultater i år, hvorimod Michael Schumacher lavede en kørerfejl, som sendte ham på en 12.-13. plads nede i feltet. Rædsomt.
Han kørte dog et fænomenalt løb, og over 15 omgange i sidste halvdel af løbet hentede ikonet ca. 30 sekunder ind på den førende Renault Megane-chauffør, Alonso, og fik vi et fantastisk ræs – årets hidtil bedste set med MSC-øjne; en 2. plads. Desværre måtte Rubens udgå med gearkasseproblemer (eller var det dækkene igen?)
Stemningen var til tider hysterisk på lægterne, som i forvejen var næsten oppe i skyerne. Vi havde siddepladser i Tosa-kurven på 33. række – ca. 130 trappetrin over banen – hvilket gav et fantastisk overblik over en stor del af banen og det smukke italienske landskab.
Efter løbets afslutning gik turen ad banen sammen med tusindvis af fans mod udgangen og videre gennem byen til bussen, og ved 18-tiden gik turen igen mod det kolde nord.
STOR tak til Madsen & Ko for endnu en stor oplevelse – og nok en opfordring til jer alle om at deltage i næste års tur, hvor vi spændte venter på, hvilket ”se-garanti” Madsen udsteder!
|
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
» Tilbage til Tour-oversigten «
|
|
|