|
|
|
Tifosi Corner
|
|
|
Første Ferrari træf i Danmark af Emmerich Suhr (oktober 2003)
Solen skinnede den dag i 1989 og jeg havde taget min Opel Kadett GT og kørt til Langelinie medbringende mit kamera, for der var forlydender om at der var Ferrari’er på Langelinie.
|
|
|
Det passede, der holdt et par stykker for enden af Langelinie, og jeg parkerede
min Opel ved siden af , ligesom for at sætte Ferrari’erne i relief.
Da jeg havde taget mit billede, kom en nydelig dame hen til mig og
spurgte om det var min Opel der stod ved siden af Ferrarierne,
hvilket jeg jo kunne bekræf te og sagde, at jeg syntes, at den
klædte Ferrari’erne. Det mente hun nu ikke og bad mig flytte min
bil. Hun var producer fra DR TV, og de skulle optage dette træf til
TV, og der ville komme flere Ferrari’er, så ...!. Jeg er jo en flink
fyr, så jeg flyttede min hvide ’Ferrari’. Efterhånden kom der flere
Ferrari’er til, så der blev mere at se på, men noget tilløbsstykke
var det nu ikke.
|
|
|
|
En gul 328
|
Mondial
|
Jeg forhørte mig om, hvad der skulle ske i løbet af dagen og blev
fortalt, at når alle de tilmeldte Ferrari’er var mødt, skulle de køre
op ad Vandstrandvejen medens TV optog de enkelte vognes passage, og
så skulle man mødes på den gamle klædefabrik i Brede, hvor der var
almindelig beskuelse af herlighederne. Jeg besluttede mig for at
starte min "Ferrari" og køre til Brede. Brede ligger lidt nord for
København i smuk natur, et passende sted for Ferrari folket.
|
|
En dejlig Dino på Langelinie
|
Der kigges og snakkes
|
|
|
Som det fremgår var der kommet flere
Ferrari’er tilstede.:
Et par Dino’er.
Et par Mondial.
Et par Dino 308GT4.
Flere 308.
Et par 328.
En Testa Rossa.
|
Bertone Dino 308 GT4
Pininfarina Dino 246 GT
|
Pininfarina 328 GTB Koenig. Den var udstyret med BBS-fælge og dermed bredere dæk, udbyggede
skærme og om Koenig havde pillet ved motoren melder historien ikke noget om, men hvis, er
det en noget speciel 328’er. For dem der ikke kender Koenig, kan jeg fortælle, at det er et
tysk tuningsfirma, beliggende i München. De beskæftiger sig med at tune Ferrarimotorer
så der er flere hk til rådighed (hvis der ikke skulle være tilstrækkelige i forvejen).
Derudover ombygger firmaet Ferrari’er under navnet Koenig så meget, at Enzo ikke ville
levere til firmaet ud fra den betragtning, at når en Ferrari havde forladt Maranello,
var den som den skulle være, men det er en anden historie.
|
|
Der var også en Testa Rossa tilstede. Det er jo noget af en bred bil, så bred at ved vejarbejder
i Tyskland må den ikke køre i det smalle overhalingsspor, men inde til højre. Nå, det bekymrer
vel ikke ejeren, for han kan jo indhente det forsømte lidt senere. Jeg husker engang jeg var på
vej hjem fra en ferie i sydfrankrig. På højde med Lyon styrtregnede det, så mit tempo var
noget behersket. Pludselig så jeg i bakspejlet noget bredt rødt noget med en kaskade af
vand omkring sig,jeg tænkte .: Hvad f…... er det, der kommer der i det tempo, men før jeg fik
tænkt tanken til ende, blev jeg passeret af en lavt flyvende Testa Rossa, ikke alene lyden af
tolv cylindre var overvældende, men også den sø han rejste efter sig. Det var dybt fasinerende.
Tilbage til Brede, jeg ved ikke om ejeren kun havde anskaffet sig denne Ferrari fordi
han tilhørte "jetsettet", for han var åbenbart ikke helt fortrolig med, hvad han havde
anskaffet sig, for da han lukkede motorrummet op fortalte han de omkringstående, at der lå
en 10 cyl motor dernede!!. Jeg havde ikke lyst til at rive ham ud af hans vildfarelse.
At der var flere af de fremmødte ejere, der kun havde anskaffet sig deres Ferrari fordi de
havde den opfattelse, at hvis man skulle vise sine omgivelser, at man tilhørte før
omtalte "jetset" skulle man altså eje en Ferrari. Det mærke, der havde en stjerne som status
symbol, var ikke at regne for noget (det sidste har min sympati).
|
|
|
Da jeg så denne Dino var jeg af indlysende grunde ikke klar over, at jeg senere i mit liv
skulle have den udsøgte fornøjelse at sidde bag rattet i en vogn magen til denne med 250 hk
under højre fod og så bare ud af motorvejen. Det sjove ved den tur var bl.a., at alle der
lå i overhalingsbanen flyttede sig, når jeg (lidt hurtigt) nærmede mig. Sådan en lav rød
Ferrari har en pudsig indvirkning på ens medtrafikanter.
|
|
|
Pininfarina 328 GTS
Pininfarina 328 GTB
|
Der var da også nogle 328 GTB/GTS tilstede. Der var vel samlet for adskillige millioner
Ferrari’er den dag i Brede. Pludselig forsvandt alle de lykkelige ejere med deres
picnic kurve ind i bygningen, så kunne vi andre så for øvrigt have det så godt.
|
|
|
» Tilbage til oversigten «
|
|
|