MENU
§ Forside
§ Klubinfo
§ Om Club di Fiorano
§ Samarbejdspartnere
§ Tour di Fiorano
§ FAQ

 Modelbiler
§ Collectors pride
§ Diamonds
§ Markedspladsen (52)

 Tifosi
§ Links (226)
§ Tifosi corner

 Login
 Bruger :
 
 Password :
 
   
» Glemt password?
 Tour di Fiorano
''Imola 2004 - Madsen & Ko'' :  April 2004




Tifosi Corner


     Supercortemaggiore Ferrari Special #0442M af Emmerich Suhr (november 2003)

Hans Tanner,kendt Ferrari enthusiast og forfatter skrev i 1955 en artikel om sine indtryk efter en tur i en eksperimental Ferrari under et besøg i Guatemala.

Forhistorien er denne: Tidligt på året 1954 affødte succesen med Ferraris 2-liter Mondial og 4,9-liter et eksperiment. En special model med en 3-liter, 12 cyl. motor blev klargjort til Supercortemaggiore-løbet på Monza, hvor begrænsningen lå ved 3 liter. Kørerne var Cornacchia og Gerini. De blev nr 3. Vognen blev sendt til Mexico til det femte Panamericana løb; Carrera PanAm. Vognen var gearet til en tophastighed på 251 km/t ved 7500 omdr/min.
Her blev den også kørt af Franco Cornacchia, sponsoreret af Hotel Prado Americas (flere har produceret denne model i 1:43, bl.a. Etruria model nr. 8). Vognen sluttede på en 3. plads efter Maglioli og Phil Hill. Efter løbet blev den købt af Manfredo Lipmann, Mercedes Benz-forhandler i Guatemala, der efter svære problemer med sin OSCA ønskede noget større og bedre til deltagelse i europæiske løb i 1955. Vognen blev malet i Guatemalas farver, blå, hvid og guld, og det var Hans Tanners bekendtskab med Lipmann, der muliggjorde et nærmere bekendtskab med denne vogn.
Han skriver: Lipmann afhentede vognen i Mexico, og et par dage før den blev fløjet til Guatemala, fik jeg muligheden for at teste vognen. Lipmann og jeg tog vognen til den nye autostrada, der løber fra Mexico City til Cuernavaca, et berømt sted siden Aztekerne og tidligere residens for Conquistadore Hernan Cortes. Som jeg forventede med erfaring fra tidligere 3-liters Ferrarier, startede vognen med det samme startknappen blev aktiveret. Til at begynde med på den stærkt trafikerede Aveneue Insurgentes, en af hovedgaderne i Mexico City, havde vi nogle problemer med koblingen, for enten var den helt inde eller helt ude.


Vognen begyndte at blive varm i den tætte trafik, men nåede aldrig 90-graders mærket. Endelig fri af bytrafikken og ude gennem betalingsslusen til autostradaen, var vognen i sit rette element. Trafikken var aftaget betydeligt, for mexicanerne bruger den gamle vej for at undgå at betale vejtold. Vi tog det roligt i starten, tog vognen op til 5000 omdr. i de fire gear for at få føling med tingene. Autostradaen var perfekt for en test, den første del bestod af lange bløde kurver, så fantastiske lange lige stræk og så et fald på 1000 meter. Det første bemærkelsesværdige ved vognen var de væsentligt forbedrede køreegenskaber og bedre komfort i forhold til tidligere modeller. Accelerationen var betydelig i de enkelte gear, når den høje gearing huskes og specielt over 4000 omdr. skete der noget. På de lige stræk nåede vi 232km/t uden at give fuld gas. På vejen tilbage gennem betalingsslusen sagde betjenten: ’Fantastisk vogn, og for øvrigt glemte jeg at nævne, at der er hastighedsbegrænsning på 100km/t. på autostradaen’!!!



Etruria EM8-modellen i min samling.



» Tilbage til oversigten «




Vi anbefaler ...













Skriv til Webmaster       Gør ClubDiFiorano.dk til din startside       Tilføj siden til dine favoritter       Udskriv denne side

This website has no affiliation with Ferrari S.p.A, Scuderia Ferrari Marlboro and/or Ferrari Idea S.A. whatsoever.
All copyrights, trademarks and logos belong to their respective owners



© Webmaster Club di Fiorano 2005-2018