Der er mennesker der stadig har råd til at få
bygget Ferrari’er efter eget ønske, ligesom i de gode gamle dage, hvor det
var samfundets øverste top, der fik specielt Pinin Farina til at designe
nogle af verdens smukkeste karosserier til Ferrari chassier. I de senere
år er der ikke fremkommet ret mange skønne enkeltstykker, men så dukkede
456 GT ’Venezia’ modellerne op. Første gang jeg hørte om ’Sultanen af
Brunei’ og Ferrari, havde jeg regnet med, at denne oliesheik havde fået
bygget et par Ferrarimodeler til strandbrug hos Pininfarina ligesom andre
sheiker har fået bygget hos Felber, men historien er næste uvirkelig og et
er sikkert, det havde IKKE foregået medens gamle Enzo levede, men først
lidt fakta for at bringe orden i hvem, hvad, hvor:
Oliestaten Brunei
ligger på nordspidsen af Borneo, altså i sydøstasien. Sultanen af Brunei har
en lillebror, prins Jefri, der over en årrække har været
i stand til at ’formøble’ mindst 110 milliarder kroner!!!!!!. Han ejer en
række luksushoteller, hvor dyre damer sørger for, at den tro
muslim har det godt, mindst 2000! biler, 7 fly og bl.a. et firma med navnet
’Testarossa Resources’, og nu er vi så ved at nærme os det, der interesserer Ferrari
’tifosi’. Der havde i midten af 90erne verseret rygter om nogle specielt
for sultanen af Brunei, hos Pininfarina, fremstillede 456 GT vogne.
Disse havde forladt Ferrari som almindelige 456 GTer og var blevet ombygget hos
Pininfarina, men så skete der noget. På Coys Historic Festival på Silverstone
i 1999 var den ubetingede stjerne blandt de ikke kørende Ferrarier en 4-dørs 456 GT
Station Wagon eller Combi med reg.nr.:
CIA 4,ejet af Paul Osborn fra firmaet Cars
International Associated. Paul Osborn kunne fortælle, at Ferrari i 1995
havde leveret mindst 25 – femogtyve!!!! relativ normale 456GT til prins
Jefri, alle højrestyrede og med automatgearkasser, selvom 456GTA ikke var
introduceret på verdensmarkedet endnu!! Dette medførte, at da den fremkom,
var dens automatgearkasse ikke identisk med de til prinsen leverede. I
1997 eller 98 blev mellem 6 og 10 vogne sendt tilbage til Pininfarina for
at blive ombygget til 4-dørs stationcars, 4-dørs udgaver med et noget
ændret bagparti og endelig 2 dørs spydere. Pininfarina oprettede en
specialafdeling til dette ombygningsformål, idet prinsen også fik bygget
en ’FX’ på basis af en 512 M foruden en ændret F50, som prinsen senere ikke
ville have!!! Hertil kom ombygningen af flere F40 og F50 til højre
styring. For at fuldende dette ’vanvid’ stod der på et tidspunkt 6 stk
F50, produceret EFTER den officielle produktionsafslutning!!!!
Sereinumrene på disse vogne lå over de sidste officielle F50. En sjov
detalje i den forbindelse er typeskiltet, hvor der på en normal F50 står
’xxx/349’, er typeskiltet blankt på disse seks. På et tidspunkt begyndte
der at opstå finansielle uoverensstemmelser mellem sultanen og hans
lillebror prins Jefri og lommepengene blev strøjet hvilket medførte, at
disse 6 ikke blev ombygget. Her er jeg ikke helt sikker på, om det ikke er
disse vogne, der senere er fremkommet med betegnelsen ’F90’?. De
økonomiske konsekvenser af prinsens manglende interesse i special
konstruktioner foranledigede Pininfarina til at lukke før omtalte afdeling
i 1999.
Tilbage til 456 GT modellerne. Der er som nævnt dukket en
stationcar eller kombi og en cabriolet op. Begge har fået hæftet ’Venezia’ på sig.
Begge vognes serienumre fortæller at de er fra 1995, idet kombiens s.nr
er: 103190 og cabriolet’ens: 104023. Det interessante ved kombi’en er, at den
er 4-dørs, for ser vi på, hvor mange 4-dørs Ferrarier, der har forladt Maranello,
er svaret: INGEN!. Det skyldes herlige Enzo, for han ville ikke
se en 4-dørs Ferrari, og til dato har der heller ikke været en
sådan. Den 4-dørs ’Pinin’ fra 1980 er fremstillet hos Pininfarina i anledning
af dette firmas 50-års jubilæum og blev fremvist på Turinudstillingen, en fantastisk
smuk vogn. I 1983 kom der et enkeltstykke tipo 400i med
navnet ’Le Marquis Jankel’, men den er ikke fremstillet hos Ferrari ligeså
lidt som denne ’Venezia’. Der findes enkelte andre 4-dørs Ferrarier, men
disse er ombyggede modeller, som f.x ’Mardikian’, der minder om den Cadillac,
der bruges ved bryllupper. Begge ’Venezia’ modeller bærer tydeligt præg
af Pininfarinas fremragende håndværk. En interessant detalje er, at Pininfarina
logoet er som i de gode gamle dage, skrevet i to ord ’Pinin Farina’.
Spyder modellen er nok den smukkeste, den skæmmes ikke af en styrtbøjle og
specielt udformningen af bagpartiet er meget heldig med de runde baglygter
liggende indfældet i bagskærmene og ved at sænke bagagerumsklappen er der blevet
plads til en smal vandret stoplygte. Nakkestøtternes udformning adskiller sig
fra kombiens ved kun at have en forankring ind mod vognmidten.
De vogne, der indtil nu er dukket op, bærer alle
Pininfarinas fremragende håndværkstraditioner videre på smukkeste måde, MEN OPLÆGGET!!!!! For at runde
dette ’Brunei’ eventyr af, var dette aldrig foregået i gamle
Enzos dage. Jeg mindes et tilfælde, hvor en amerikansk kunde havde modtaget
sin Ferrari, sendt med fly over Atlanten og konstaterede, at han havde
’modtaget en brugt Ferrari’, for der var tydelige spor af, at vognen
havde kørt, hvorfor han beklagede sig til Ferrari. Denne trak vognen tilbage til
fabrikken med ordene, at denne amerikaner burde vide, at alle Ferrarier blev
testet på landevejen før de blev leveret til kunden og så kunne han for
øvrigt IKKE købe nogen Ferrari fra fabrikken for fremtiden. SÅDAN!! Det var meget sjældent,
at en kunde kunne erhverve mere end EN Ferrari, bortset fra kejsere, konger og
Shah´er, her ikke medtaget samlere. Nu når vi er ved samlere,
her presser specielt Pierre Bardinon sig på med hans egen racerbane ’Mas
du Clos’ og vel nok den bedste Ferrari-samling på verdensplan. Den indeholder over 30 Ferrarier,
der alle har præget motorsporten gennem årene. Det var
om denne samling, at Enzo Ferrari svarede på en journalists spørgsmål om, hvorfor Ferrari
ikke havde et værksmuseum: Jeg har allerede et museum. Det er det Pierre Bardinon
har i Mas du Clos. At der så senere er oprettet et museum i Maranello er en
anden sag. Ferrari yndede at sende nye ingeniører til Mas du Clos for at
de kunne lære, hvad Ferrari var, desværre er det ikke muligt for normale at
besøge dette ’Mekka for Ferrari’, men det hænder, at der afholdes Ferrari
træf, men det er for specielt indbudte.
|