Gilles Villeneuve var en ægte fighter der konstant kørte på det muliges
grænse. Hans Fer- rari drev han helst tværs gennem kurverne og blev
derigennem hurtigt fotografernes og ikke mindst tilskuernes yndling. Et af
de måske mest typiske Villeneuve løb var hans “hjemme- baneløb”,det
canadiske GP i 1980. Ved årets næstsidste løb kunne Villeneuve og hans
team- kollega Jody Scheckter se tilbage på en aldeles rædselsfuld sæson.
Udviklingen til moderne “Wing car” var gået helt upåagtet forbi 312 T5
modellen og vognen var så ukonkurrence- dygtig,at den regerende
verdensmester Scheckter ikke kunne kvalificere sig til løbet.
Villeneuve,der ikke ville skuffe sine hjemlige fans,drev sin vogn så længe
rundt på banen,at han kvalificerede sig som tredje sidst. I selve løbet
brugte han alle sit talents registre og kæmpede sig plads for plads frem i
feltet og måtte til sidst kæmpe med den mexikanske kører Hector
Rebaque,der just ikke var kendt for sine køretekniske kvaliteter,men havde
fordel af en optimal forberedt Brabham. Da Villeneuve sluttede på en femte
plads,strålede han overlykkelig,han havde rigtigt moret sig,et løb lige
som han bedst kunne lide det. Gilles Villeneuve blev ofte sammenlignet med
en af formel sportens største,nemlig Tazio Nuvolari,det vil fremgå af det
følgende at der var et forbløffende sammenfald af hændelser, og de to var
lige store,selvom de begge af fysik var små.
Men nu Gilles fra vugge til grav Gilles Villeneuve
blev født d. 18.januar 1950 i Chambly i forbundsstaten Quebec kl. seks om
morgenen på Saint-Jean-sur-Richelieu hospitalet. Han begyndte at gå i
skole som seks årig. I 1958 flyttede familien til Berthierville. Allerede
som 10årig drømte han om en karriere som motorsportskører mens han
sorterede dørhængsler og sekskant-nøgler i sin onkels isenkramsforretning.
1966 Gilles afsluttede skolen i Saint-Rose. Fik sit
kørekort og sin første bil,en SKODA.
1967 Gilles begyndte på en
civilingeniøruddannelse,men begyndte samtidig at deltage i de regiona- le
snowmobile løb,sponsoreret af Skiroule. Han var i tankerne allerede på de
europæiske for- melbaner. Det viste sig hurtigt at han besad talent og
hans popularitet steg lodret. Disse snow- mobileløb var særdeles populære
i Canada og USA og Gilles blev et kendt navn. “Disse løb har lært mig
meget som jeg har brugt senere. Når man med sådan en lille kasse farer
over sne og is med over 150 km/tm kører man bogstaveligt i blinde fordi
visiret er helt dækket af is. Så lærer man at reagere hurtigt”
1970 17.okt giftede han sig med Joann Barthe,der
kom fra Connecticut,USA.
1971 12.april fødtes deres første barn, Jacques.
Gilles var i Skiroule teamet der blev Quebec mest- re i snowmobile. Han
købte en Ford Mustang,årgang 1967,som blev omhyggeligt tunet til at
deltage i hastig- hedskørsler i Napierville. Han deltog også i stock-car
løb.
1972 Gilles skiftede til Motoski-teamet og deltog i
14 snowmobile løb. Opnåede10 sejre,udgik 4 x pga mekaniske skader. Blev
for anden x Quebec mester. Gilles beskæftigede sig også med at forbedre
transmissionssystemet på snowmobiles,der havde problemer med
gummidrivremmene når der stod vand på banerne. Deltog i et
pilotuddannelses kursus på ACAM-skolen i Montreal,en skole der uddanner
flypiloter og opnåede licens. Uddannelsen varer normalt tre år,men ifølge
kursuslederen Jacques Couture gennemførte Gilles det på et år og fik
prædikatet “Et extraordinært talent”!.
1973 Gilles vendte tilbage til Skiroule-teamet og
bidrog til at de blev canadisk mester. 26.juli fødes datteren Melanie.
For sejrs-pengene fra snowmobileløbene blev der købt en Formel Ford Magnum
og han deltog i to løb.: 17.juni på Sanair de St-Pie-de Bagot banen
hvor han blev nr.1. 2.sep. på Trois-Rivieres banen,hvor han også blev
nr 1. Gilles blev “årets sports- mand” eller “rookie”,og var fantastisk
populær “over there”
1974 Studerede med stor succes anvendeligheden af
uafhængig affjedring på snowmobiles og deltog med Alouette-teamet i “World
Series” ved Eagle River,Wisconsin (USA),det var i virkeligheden et
verdensmesterskab i denne specielle sportsgren. At Gilles var et
stortallent så Kris Harrison,ejeren af Ecurie Canada og Gilles blev
engageret til at køre i Player’s Challenge Race serien,det er det
canadiske Formel Atlantic mesterskab i en March 74B-Ford BDA. Han
debuterede den.: 26 maj på Westwood banen i British Columbia,hvor han blev
no.3. Næste løb var den 2.juni på Edmonton-banen i Alberta,hvor han
blev no.6 i tidskørslerne, men no. 22 i selve løbet. På Gimli-banen
, Manitoba d. 16.juni,blev han også no.6 i tidskørslerne,men udgik i
selve løbet. 1.juli på Mosport Park,Ontario,blev han no.15 i
tidskørslerne,men forulykkede på banen og brækkede venstre ankel. Gilles
var tilbage igen den 11.august på AMP-banen,Halifax (Nova Scotia),men
måtte opgive på grund af smerter i benet. 1.september galt det Molson
GP,et løb der ikke talte til mesterskabet,på Trois-Rivieres banen hvor han
blev no.13 i tidskørslerne,men udgik efter en kollision med Gary Magwood
på første omgang. Han sluttede som no.16 i det canadiske Formel Atlantic
mesterskab.
1975 Afsluttede arbejdet med at gøre den uafhængige
affjedring brugbar for snowmobiles,hvilket blev modtaget med begejstring.
De næste to år var han tilbage på Skiroule-teamet og del- tog i 36
løb,vandt de 32,blev no 2 i et og udgik i tre. Temmelig suverænt!!!!! Men
han fortsatte i den canadiske Player’s Challenge Race serie for Kris
Harrisons Ecurie Canada i March 74B-Ford BDA,deltog i seks løb og
afsluttede med at blive no 5 i mester- skabet med 69 point.
1976 I dette år kom Gilles for alvor frem i
forreste linie,idet han begyndte at deltage i løb udenfor canadas grænser.
31.jan/01.feb 24 timers Daytona løbet IMSA Camel GT Challenge på
Daytona Beach,Flori- da i en Chevrolet Camaro sammen med Mo Carter. I
tidskørslerne blev de no 8,men udgik efter to timer med en defekt motor.
11.april. IMSA Formel Atlantic Race på Road Atlanta banen i
Georgia,USA. Nu i en March 76B-Ford BDA. Pole position og vandt løbet!!!
2.maj. Monterey Triple Crown på Laguna Seca,Californien,vandt løbet.
9.maj. Motor Sports Spectacular,Ontario,Californien. Pole
position,hurtigste omgang og vandt løbet. 16.maj. Player’s Challenge Race
på Edmonton banen i Alberta,canada. Pole position,hur- tigste omgang og
vandt løbet. 30.maj. Player’s Challenge Race på Westwood banen,British
Columbia.Canada. Pole posi- tion,men udgik medens han førte løbet.
7 juni. Pau GP(Frankrig) Formel 2. March 762-Hart. I
tidskørslerne blev Gilles no 10,men udgik med en overhedet motor. Resten
af året deltog Gilles i de amerikanske og canadiske Formel Atlantic løb
med at tage pole position,sætte hurtigste omgangstid og vinde
løbene,hvilket ved årtes afslutning gjorde ham til canadisk mester med 120
point og amerikansk mester med 80 point. I disse løb viste Gilles sin
specielle evne til at køre på tre hjul og til at køre op over “curben”.
I løbet på Trois-Riveres banen d. 5.sep,hvor hans March havde no.69,
kæmpede han med Keke Rosberg,kolliderede med Keke,der derefter afsluttede
sin deltagelse i løbet ved at køre ind i betonafskærmningen rundt banen.
Gilles vandt over James Hunt og sikrede sig dermed Marlboro som sponsor.
1977 I dette år gik Gilles drømme i opfyldelse.
Springet til europæisk motorsport. “For overhove- det at gøre de
europæiske fabriksteam opmærksom på et talent i et fjernt kontinent er der
kun et at gøre: vinde så mange løb som muligt”. Men året startede for
Gilles i Syd Africa. 15.januar Datsun Summer Race. Philips
International Formula Atlantic Championship på Roy Hesketh banen,Natal.
Gilles blev no 10 i tidskørslerne og no 3 i løbet,en omgang efter
vinderen,Ian Scheckter (bror til Jody Scheckter),i en Chevron B39-Ford
BDA. 29.januar. International Highveld 100 Race,samme serie som
15.jan,men på Kyalami banen i Transvaal,igen i en Chevron. Blev no 2 i
tidskørslerne og no 5 i løbet. 5.februar. Goldfields 100 Trophy Race på
Goldfields banen, Welkom, Orange Free State. Blev no 5 i tidskørslerne,men
udgik på 9.omgang med mekaniske skader. 19.februar. Cape South Easter
Race på Killarney banen. Cape Town. No 5 i tidskørslerne, men udgik på
40.omgang efter en kollision med Ian Scheckter. Derefter fulgte tre løb
hjemme i canada i Labatt Challenge Race serien,med en March 77B-Ford
BDN,med hurtigste omgangstider,pole positions og første pladser. I et af
løbene vandt Gilles over Keke Rosberg,det var på Edmonton banen, 3.juli.
Walter Wolf havde fået øje på Gilles talent og afsluttede en kontrakt med
Gilles med henblik på Can-Am serien. 10.juli. SCCA Citicorp Challenge
Race. Can-Am,Watkins Glen,New York. Wolf Dallara WD1-Chevrolet. Blev no 4
i tidskørslerne,men udgik med defekt hjulophæng. Så kom et tilbud fra
Teddy Meyer om at kører fire F1 løb i 1977 for McLaren i en M23/8/2- Ford
Cosworth DFV. Hans debut som F1 pilot var det engelske GP d. 16. Juli
1977. Under træningen snurrede han rundt 20 x – uden i øvrigt at bukke så
meget som en skrue. Han blev no 9 i tidskørslerne. Forventningerne blev
ikke gjort til skamme selvom Gilles sluttede på en 11 plads,to omgange
efter vinderen James Hunt. Fagpressen fejrede ham som “Man of the
meetings”.
24.juli var Gilles tilbage i USA på Road Atlanta
banen,Elkhart Lake i Wisconsin i Can-Am serien i Wolf Dallara
WD1-Chevrolet. Pole position og no 3 i løbet. Men mandag den 29. juli var
Gilles i Modena for at tale med Enzo Ferrari. Han forlod Fer- rari
hovedkvarteret på Via Trento e Trieste i en hvid FIAT 131 kørt af Ennio
Mortara,der var Ferraris pressetalsmand,da Enzo ikke kunne tale andre
sprog end italiensk. Ennio talte flyden- de fransk og engelsk. Med sig i
lommen havde Gilles en afsluttet kontrakt med Ferrari. Enzo Ferrari skrev
i 1980 om dette. ”Villeneuves kontrakt viste sig som en upopulær
beslutning,der straks fik kritikerne op af stolen. Jeg havde hørt om
Gilles fra en ven der boede i Canada,der- udover fra Chris Amon og Walter
Wolf der havde benyttet ham i Can-Am serien. Så så jeg ham i TV i en
McLaren dengang på Silverstone. Gilles kom fra en for europæiske forhold
temmelig usædvanlig sport. Han havde kørt snowmobileløb og han havde for
nylig vundet de Atlantiske mesterskaber. Jeg besluttede mig for at tage
ham,for jeg stolede på hans naturlige talent og stærke vilje. Som en
frygtløs kører som Nuvolari havde han det der gør en verdens- mester når
det blot ville lykkes ham at overvinde sin naivitet” Denne naivitet kommer
jeg tilbage til senere. Frimodigt indrømmede Gilles at han havde
foretrukket Formel 1 fremfor de mange penge i nordamerika. Hans drenge
drøm var gået i opfyldelse. “Jeg har ikke noget imod at tjene penge,men
formel 1 er motorsportens topklasse. Der er de bedste vogne,de bedste
kørere. Derudover er der rigtige kurver,hvor man i amerika for det meste
kører i ring . Hvad der fasinerer mig er først og fremmest farten.
Følelsen,sammen med vognen at styre ind i kurverne og være helt allene med
den,så holder man sit liv i hænderne. Det er magt” Gilles forklaring på
springet til Ferrari er denne.: “McLaren ville først have mig i 1979 for
det tilfælde at James Hunt trak sig tilbage,og jeg ville ubetinget
tidligere køre i formel 1.” Gilles første testkørsel i en 312 T2 på
Fiorano var den 21. Sep.1977. Uret på Fiorano viste 14.30 da Gilles
kravlede ned i cockpittet. Tilskuerne blev slået med forbavselse over den
regelmæssighed hvormed han forbedrede omgangstiderne,fra 1’30’’ på anden
omgang til 1’18 et kvarter senere og til 1’14’’38 ved træningens slutning.
Næste dag var tiden 1’13’’. Men Gilles fortsatte sin deltagelse i de
canadiske og amerikanske mesterskaber foruden andre løb. 20.august. Molson
Diamond 6 Hours løbet på Mosport Park,Ontario,i verdensmesterskabet for Gr
5 vogne,hvor Gilles delte vogn,en BMW 320I Gr 5,med Eddie Cheever. De blev
no 11 i tidskørslerne og no 3 i løbet,9 omgang efter vinderen,Peter
Gregg/Bob Wollek i Porsche 934 turbo. Gilles sidste løb før kontrakten med
Ferrari begyndte,var den 25 september på Quebec City banen. Resultat,no 3
i tidskørslerne og vinder af løbet. Den italienske motorpresse havde fået
nys om kørerskiftet hos Ferrari. AUTOSPRINT havde på forsiden af nr.39 fra
27.september denne overskrift:” SENSO UNICO per il nuovo pilota Ferrari”
med et billed af Gilles der kigger ned på en 312T med Lauda,og med
teksten: “Gilles Villeneuve nato il 18 gennaio 1952 a Chambly (Quebec)
Canada”,(der er allerede her en forskel på to år)!
OG SÅ: 9.
Oktober. Canadas GP Formel 1. Mosport Park,Ontario. Ferrari 312 T2 # 030.
Resultat i tidskørslerne: no 17 med tiden 1’14’465 og startede i 9. række
ved siden af en gammel kending Ian Scheck- ter. James Hunt i Pole position
var 1’11’942. Gilles Ferrari 312 T2 havde no 21. På den første
træningsdag,fredag,skred han øjeblikkelig ud i autoværnet og “krøllede”
Ferra- rien,frontspoileren blev revet af og med et sort udtryk i ansigtet
gik Gilles tilbage til depotet med spoileren i hånden. Under løbet fremgik
det tydeligt at Gilles skulle vænne sig til F1 vognens dynamik,han skred
ud flere gange,men sluttede løbet som no 12,fire omgange efter vinderen
Jody Scheckter (Wolf WR2-Ford). 23.oktober. Japans GP på Fuji banen.
Her blev Gilles no 20 i tidskørslerne og startede i 10. række med tiden
1’14’51,men som nævnt tidligere kolliderede han med Ronnie Petersons
Tyrrell med katastrofale følger. Efter ulykken sagde Gilles at årsagen var
teknisk og lå i bremsesystemet: “Bremsepadalen gik i bund. Jeg kunne ikke
gøre for det”. En teknisk undersøgelse kastede ikke lys over Villeneuves
forklaring. Men selvom der virkelig var en teknisk fejl,ville det være
utænkeligt,at teamet havde vedgået. Ferrari er ufejlbarlig,og Gud nåde og
trøste den der prøver at tænke anderledes. HØJT. Alligevel overlevede
Gilles – til stor forbløffelse for mange. AUTOSPRINT havde på forsiden af
nr.43 en meget dramatisk fotoreportage af ulykken og med store røde
bogstaver skrevet: “Mamma mia!!!… Men Gilles debut var ikke i en ideal
atmosfære,han skulle overtage rattet i den vogn der tidligere var kørt af
Niki Lauda. “Lauda har sin kørestil,jeg har min”sagde han ærligt” må- ske
var han istand til at køre løb i en vogn der var afstemt til mig,men jeg
kan ikke køre løb i en vogn der er afstemt til ham”. Som nævnt, allerede
ved tidskørslerne til det canadiske Gp havde Gilles “krøllet” sin Ferrari
og med sin lufttur i Japan og efterfølgende kritik,burde det have været
klart at Enzo havde taget Gilles til sit hjerte,for ellers havde han ikke
fortsat i Scuderiaet. Enzo lod Gilles få mere erfaring ved testkørsler på
Fiorano og Vallelunga. Forghieri sagde:” Gilles er en dygtig elev, han
lærer hurtigt”. Gilles sluttede året med at være canadisk mester i Formel
Atlantic med 114 point. I Can-Am serien blev han no 12 med 16 point og i
Philips International Formula Atlantic Chmpionship i sydafrika blev han no
6 med 6 point.. Men lad os lige kigge på hvem der var formel 1 kører hos
Ferrari i slutningen af 1977. Niki Lauda var verdensmester for Ferrari,men
var lige så stejl som Enzo og nægtede at stil- le op til det canadiske Gp
og forlod Maranello med bemærkningen “Jeg sætter aldrig mere mine ben i en
Ferrari”og så havde Ferrari kun Carlos Reutemann,der havde afløst Clay
Regazonni ved sæsonens start. Niki Laudas sidste løb for Ferrari var det
amerikanske Gp på Watkins Glenn den 2.oktober,hvor han blev no 4.,men Enzo
var ikke sen til at trække et nyt kort ud af ærmerne.: Gilles Villeneuve.
Ennio Mortara fortæller at der hos Ferrari havde væ- ret talt om hvilken
køre der skulle afløse Lauda. Enzo var tavs,men sagde så :Gilles Villeneu-
ve. “Find nummeret til ham i Canada” Ennio var ved at få noget galt i
halsen og kiggede på sit ur,men fandt nummeret og ringede op. “Jeg vil
gerne tale med Gilles Villeneuve”, “Det er mig”,blev der svaret. “Signor
Ferrari har bedt mig ringe Dem op” “What did you say”?. Ja,sådan startede
det. Som omtalt tidliger var kritikken stor,den italienske presse udtalte
sig just ikke tilbageholden- de om skiftet fra “den smukke svane til den
grimme ælling”,men til deres store forbløffelse blev den unge Villeneuve
hurtig flyvefærdig og skabte med sin ukomplicerede natur hurtig ro i
Scuderiaet,hvilket var tiltrængt efter de to stærke personligheder,Enzo og
Niki. Enzo havde igen greb om tingene. Gerald Donaldson beskriver i sin
Villeneuve biografi “The Life of a Legendary Driver” Gil- les som drengen
der ikke ville blive voksen. Dette understreges af at Gilles i interviews
altid oplyste sin fødselsdag som 18.januar 1952. Den var som nævnt i
indledningen 18.januar 1950 Ved indgåelsen af kontrakten med Ferrari
flyttede familien Villeneuve til Monte Carlo for at være i nærheden af
Maranello og Gilles investerede i en helikopter,der var et af hans
yndlings lejetøjer, foruden speedbåde,snowmobiles og Ferrari formelvogne.
Som et naturligt led i sin tilknytning til Ferrari kørte Gilles
selvfølgelig Ferrari,en rød Mondial med navnetrækket “Gilles Villeneuve”
på dørene. Hvorfor Mondial? Jo,der skulle jo være plads til familien!.
Denne var det faste holdepunkt for Gilles,han havde meget få nære
venner:Scheckter,Laffite og Tambay. Mellem Enzo Ferrari og Gilles
Villeneuve udviklede der sig et “far – søn”forhold. Jeg skal lige her
komme ind på tre hændelser,der efter min opfattelse kan ligge til grund
for dette forhold. Som det måske er kendt,havde Ferrari en søn,DINO,der
døde d.30.06.1956. Det var et hårdt slag for Enzo. Dino led af clerose.
Det næste hårde slag var Enzos hustrus Lauras død d.27.02.1978.
Laura havde deltaget i næsten alt hvad der foregik i Scuderiaet, ifølge
nogens mening alt for tæt,hun ville vide alt til mindste detalje og skabte
nogen uro, hvilket efter nogens mening var årsag til at flere
konstruktører og teknikere forlod Ferrari. Det tredje hårde slag skete
d.08.10.1978,hvor Dinos grav blev brudt op,formentlig af nog- le sygelige
personer,der kun nåede at forsøge at bryde kisten op,så blev de måske
forstyrret i deres forehavende,for de forsvandt. Teorien går på,at de
ville forsøge pengeafpresning. Så kom denne unge uspolerede
fransk-canadier med det åbne sind som et frisk pust i Enzos liv,og Gilles
foryngede Enzos liv med adskillige år. Enzo elskede Villeneuve og
beundrede hans kørestil så meget at alle uheld blev tilgivet. Dette
forhold kan tydeligt ses på fotos af de to,Enzos beundrende blikke og
kærlige omfavn- elser af Gilles,og det kom meget tydeligt frem ved
pressekonference som Ferrari afholdt mandag d.15.september 1980,dagen
efter det italienske GP på Imola,hvor Enzo bekendt- gjorde at han havde
hyret Didier Pironi til at afløse Jody Scheckter i 1981. Under konferen-
cen udtrykte Ferrari sine varme følelser for Gilles ved at omfavne ham og
kysse ham som kun en far gør ved sin søn medens Joann og Marco Piccinini
så smilende til.
|
1978 Ferrari havde udviklet en ny tipo 312, 312T3
som Gilles testede på Fiorana hvor han også testede Pirelli P7 dæk på en
308GTB. T3eren var dog ikke klar til de første GP løb. Årets første GP løb
var den 15.januar. Argentinas GP,Buenos Aires. Carlos Reutemann var
Ferraris første kører og Gilles andenkører. Gilles startede i fjerde række
med tiden 1’48’97 og sluttede på en ottende plads,efter at have sat
omgangsrekord. Årets næste løb var det Brasilianske GP den 29.januar
på Jacarepagua banen. Gilles startede i tredje række med tiden 1’40’97
foran kører som Allan Jones,Emerson Fittipaldi, Niki Lauda Jody Scheckter
og Patrick Depailler. I løbet udgik Gilles efter en kollision med Ronnie
Petersons Lotus på 35 omgang,hvor Ferra- rien tog sig en lufttur. Disse
luftture medførte at hovedparten af F1 kørerne ikke var glade for at have
Gilles liggen- de i deres baghjul,i andre teams begyndte man at snakke om
at det var forgalt at man skulle tvinges til at køre sammen med denne
“lille bølle”. Men Enzo var upåvirkelig,han stolede på Gilles,der testede
på Fiorano og med den nye T3 gik tiderne fra 1’09’81 ned til 1’09’53,det
var jo en pæn forbedring i forhold til hans første optræden på Fiorano
(1’13) Årets tredje Formel 1 løb var det Sydafrikanske GP på Kyalami
banen den 4. Marts. Nu var T3eren klar og Gilles begyndte at demonstrere
sit talent ved at kvalificere sig med tiden 1’15’ 50 i 4. række,hvor
Reutemann startede i 5. række med tiden 1’15’52. I løbet måtte Gilles ud-
gå på omgang 55 med motorproblemer. 2.april,USA GP West,Long Beach. To
Ferrarier i første række! Reutemann med tiden 1’20’636 og Gilles med tiden
1’20’836. Løbet blev usædvanligt hårdt,og kun 11 af de 23 startende vogne
fuldførte. Allerede ved det første højresving efter sarten fik publikum en
forsmag på Gilles specielle svingteknik. Watson havde en hurtig start og
lå inderst med Reutemann på sin yderside,Gilles lige bagved med Lauda på
sin yderside og hvor de andre fulgte ideallinien gennem svinget,der er
meget snævert,lå Gilles inderst midt i svinget og forrest da de kom ud af
svinget,han kastede sin Ferrari gennem svinget ganske enkelt. Skånselsløst
forsvarede kørerne deres positioner og det førte til mange mindre
kollisioner værst gik det ud over Gilles. Han var med i front og førte
løbet. Ingen kunne komme i nærheden af ham og han tog afstand til
Reutemann der ellers var kendt for at være en hurtig kører. Sejren så ud
til at gå til Gilles der så meget overbevisende ud i Ferrarien med nr.12.
På omgang 38 forsøgte han at overhale Regazzoni’s Shadow i en snæver
S-kurve,en farlig og umulig manøvre og de to vogne rørte hinanden,som
pressen beskrev det: “Regazzoni sendte konkurrenter helt ud af banen”.
Gilles Ferrari blev “airborne” og sluttede løbet med en afre- vet
hækspoiler i gummidækkene i siden af banen. AUTOSPRINT viste billeder af
“La gom- mata di Clay”,nu var det Gilles der var deres yndling,for nogle
år siden var det Clay. Reute- mann,der vandt løbet,havde også været i
kontakt med en anden,Lauda,der var også tydelige spor af dæk på hans vogn.
Det næste GP var i Monaco den 7.maj. Her startede han i 4.række
med tiden 1’29’40,Reu- teman havde pole position med tiden 1’28’34.
Løbet,der blev meget hårdt,hvilket ikke skyld- tes Gilles kørsel,men
Lauda’s indædte kamp med Depailler/Tyrrell,stoppede for Gilles ved-
kommende på 62 omgang,hvor han i tunnellen mistede det venstre
baghjul,meget effektfuldt i en regn af gnister. Årets sjette GP var
det belgiske GP på Zolderbanen d.21 maj. Reutemann havde Pole position med
tiden 1’21’69 og lige bag ham holdt Gilles med tiden 1’21’77. Gilles lå
længe på en overraskende andenplads,men måtte afgive den til Ronnie
Peterson,Lotus midt i løbet,da en kraftig punktering på venstre fordæk
tvang ham i pit. Blændende kørsel gjorde at han sluttede på en flot fjerde
plads og fik dermed sine første VM-point,3 stk. Gilles havde imponeret i
tidskørslerne og havde formiddagens bedste tid, “Det betyder så lidt,jeg
er lyk- kelig for blot at fuldføre. I de sidste fire GP-løb er jeg udgået
med forskellige maskinskader” Det var nu ikke helt i overensstemelse med
sandheden. De næste fire GP-løb er der ikke såmeget at fortælle
om,Gilles sluttede som nr 10 i det span- ske(Jarama),som nr 9 i det
svenske(Anderstorp),som no 12 i det franske(Le Castellet eller Paul
Ricard) og udgik i det engelsk(Brands Hatch).
Hos Ferrari var der
sket det at Carlos Reutemann var blevet “fyret” med årets udgang og Jody
Scheckter var blevet ansat som første kører for 1979 sæsonen. Gilles havde
i hele sæsonen loyalt indordnet sig som andenkører,men der var flere løb i
1978 og det næste var det tyske GP på Hockenheim den 30. Juli.
Tidskørslerne blev til en 15. plads i tiden 1’54’40. Pole po- sition gik
til Mario Andretti,Lotus med tiden 1’51’90,men det afholdt ikke Gilles fra
at ud- kæmpe en “nejlebidende” kamp med Andretti,tilskuerne spurgte sig
selv om de to kører mon havde nerver. Andretti vandt og Gilles blev nr 8.
Sæsonens 12 løb var det østriske på Zeltweg banen. Gilles startede på
en 11 plads i tiden 1’ 39’40. Løbet startede i styrtende regn og blev
regnvejrsspecialisternes løb og Gilles blev den store overraskelse. På et
tidspunkt førte han løbet,og sluttede på en fornem 3. plads. Pressen skrev
efter løbet om Gilles:” Han lyver om sin alder,og han er tilstrækkelig
entusi- astisk – det vi andre,som hader biler og tager de offentlige
transportmidler,vil kalde “binde- gal” – til at han en skønne dag bliver
verdensmester,hvis han ikke bliver motorsportens fuld- blods næste
dødsoffer”. Det var på det tidspunkt en spådom som ingen kunne se ville gå
i en tragisk opfyldelse!
Det hollandske GP på Zandvoort banen den
27.august,havde Gilles i startopstillingen på en femteplads med tiden
1’17’54 og han sluttede på en 6.plads,men ved det næste GP,det itali-
enske på Monza den 10.sep. var der drama mellem Gilles og Andretti. Gilles
startede ved siden af Andretti i tiden 1’37’866 i første række. Løbet vil
desværre nok huskes for den frygtelige ulykke lige efter starten,hvor
Ronnie Peterson,Brambilla,Pironi,Stuck og Lunger kolliderede og flere
vogne brød i brand. Ronnie blev bragt på hospital og afgik ved døden dagen
efter. Da starten gik igen efter at der var blevet ryddet op,”tyvstartde”
Andretti og Gilles og de kæmpede indædt side mod side hele løbet igennem
og Andretti strøj over mållinien nogle få meter foran Gilles under vild
jubel fra de italienske “tifosi”,men begge blev frataget deres placering
grundet deres “tyvstart” og Andretti fik 6.pladsen og Gilles 7.pladsen. US
GP East den 1.oktober på Watkins Glenn. Gilles startede i anden række med
tiden 1’39’ 820 lige bag Reutemann,der havde tiden 1’39’179. Det blev til
sejr for Reutemann og Gilles udgik med motorproblemer på 22 omgang.
Årets sidste GP løb var det canadiske den 8.oktober. Det var
første gang at løbet blev afvik- let på den nye bane på øen
Il-de-Notre-Dame i Montreal,Quebec. Gilles startede i anden række med
tiden 1’38’230. Løbet blev afviklet i styrtende regn og her viste Gilles
igen at han var regnvejrsekspert,selv om den almindelige opfattelse var at
han slet ikke ænsede reg- nen. Han kørte bare som han plejede.
Jarier,Lotus førte løbet med Scheckter,Wolf WR6 Ford på andenpladsen og
Gilles som nr. tre Men det varede ikke længe så havde Gilles overhalet
Scheckter og jagtede Jarier under publi- kums store jubel og på omgang 49
af de 75 passerede han Jarier og canada gik amok da Gil- les tordnede over
målstregen som vinder. På sejrspodiet stod en overlykkelig Gilles med,en
iøvrigt rædselsfuld,pokal,drivende våd af champagne og lod sig hylde. Da
han fik lauerbær- kransen om halsen tog han sig til hovedet,det var
ufatteligt at for et år siden havde han store problemer med at holde sin
Ferrari på banen og sluttede som nr 12,fire omgange efter vinde- ren. Ved
siden af Gilles stod den canadiske primeminister Pierre Trudeau. Den
canadiske presse lå ikke på den lade side.: le Journale de Montreal havde
før løbet på forsiden et billed af Gilles med startopstillingen og henover
skrevet: Go Gilles Go og da sejren var i hus,på forsiden Gilles der
passerer mållinien med det ternede flag og store typer MERCI GILLES! Den
øvrige presse var også overstrømmende,f.x : The Gazette,et stort bil- led
af Gilles i Ferrarien med nr 12 passerende målstregen efter slowdown
runden med det ternede flag i venstre hånd og med overskriften: Gilles
Villeneuve does it! Det canadiske postvæsen ville ikke stå tilbage,de
udsendte et frimærke med Gilles. Det var årets sidste GP løb og Gilles
sluttede på en 9. plads med 17 point,Andretti blev ver- densmester med 64
point.
1979 Jody Scheckter var som tidligere omtalt
Ferraris nye førstekører og mellem ham og Gilles ud- viklede der sig et
varmt venskab. Begge testede på Fiorano og Gilles satte ny rekord med
tiden 1’08’87. Den vogn de testede var en forbedret udgave af
312T3eren,kaldet T3m,det var forløberen for T4eren. Der blev testet med de
berømte “skørter”,der skulle suge vognen ned mod banen. Årets første
GP-løb var den 21. januar,det argentinske,hvor Gilles udgik på omgang 48
med motorproblemer. Det næste var det brasilianske på Interlagos banen
den 4.februar hvor Gilles blev nr 5. Men så kom årets tredje
GP-løb,det sydafrikanske på Kyalami banen,den3.marts og nu var T4eren
klar. I forreste række holdt Jody Sceckter ved siden af Jabouille i
Renault-Elf og lige bag ham Gilles med tiden 1’12’07. Løbet startede i
tropisk regnskyl og efter to omgange blev løbet stoppet og vognene blev
beordret i depot for at få regnvejrsdæk på. Ved den anden start viste
Gilles sit talent i regnvejr og var først fra start efter fulgt af
Scheckter. Med mod og præsision angreb han vejret og kastede sin Ferrari
rundt i vandet som om det ikke eksisterede. Gilles vandt løbet med en
gennemsnitshastighed på 188,6km/t og fik dermed sin anden GP- sejr. Da han
passerede mållinien med højre arm i vejret som tegn på sejr,hoppede alle
Ferra- rimekanikerne i vejret af bar glæde. Scheckter blev no 2 og gav
således Ferrari en ret så sjæl- den oplevelse. Gilles haltede slemt da han
skulle hyldes efter sejren.:”Motorsport er meget farlig. Jeg forstuvede
min ankel da jeg stod ud af Ferrarien” grinede Gilles.
Men det
blev endnu bedre,for 8.april var det,det amerikanske GP,US-GP West,Long
Beach. Pole position havde Gilles med tiden 1’18’825. Her var det første
gang at Ferrari benyttede en hækspoiler eller vinge monteret foran
bagakslen på Scheckters T4. Under tidskørslerne havde Gilles også testet
denne montering,men i selve løbet valgte han den traditionelle pla-
cering. I første sving efter starten viste Gilles igen sin specielle
svingteknik,ligesom året før,han kastede sin Ferrari rundt og var så i
spidsen for løbet og vandt med en gennemsnitshastighed på
141,321km/t,rimelig pænt i et gadeløb. På andenpladsen kom Scheckter,et
halvt minut efter Gilles og fuldbyrdede dermed Ferraris triumf. Gilles
blev forøvrigt idømt en bøde på 30.000kr for at have tyvstartet,men det
fik ingen følger da han startede i Pole position. Jeg har ikke billeder af
depotsignaler,men det skal huskes at Scheckter var førstekører og Gil- les
andenkører,så det er måske lidt imod staldordren hvad Gilles her har
foretaget.
Den danske presse skrev efter Gilles anden sejr i
træk.: “80ernes Niki Lauda allerede helt fremme”,og :”Gilles Villeneuve
har længe været kendt som både den kønneste og frækkeste af motorsportens
lauerbærdrenge” og videre :”Villeneuve er totalt ligeglad med påmindelser-
ne om at Scheckter er førstekører. Frækt tordner han deruda’ forbi
Scheckter og alle andre,og lige nu er han i spidsen i kampen om årets
verdensmesterskab”. Dengang blev der på Brands Hatch kørt et
løb,”Champion Race”,der ikke talte med i VM pointstillingen. Det blev kørt
d. 15.april. Det hed helt officielt “Marlboro Daily Mail Race of
Champions”,og alle teams deltog. Ferrari havde ikke skrottet T3-modellen
endnu,for Gilles stillede op i sin gamle vogn og vandt. Det spanske GP
blev afholdt d.29.april på Jarama banen,hvor Gilles startede i anden række
med tiden 1’14’83,Scheckter holdt lige bagved. Gilles T4 led under løbet
af bremseproble- mer,men typisk for Gilles gav han publikum noget for
pengene,han kørte ofte af banen i store støvskyer,men på mesterlig vis fik
han Ferrarien tilbage på banen hver x,og han begynd-te her at opbygge
det,der gjorde ham til publikums yndling. Han kæmpede uanset hvor umu- lig
det så ud og uanset hvilken placering det galt. Her sluttede han på en 7.
pads,men under- vejs satte han hurtigste omgangstid! Næste GP var det
belgiske på Zolder banen d.13.maj. Gilles startede i 3. række med tiden
1’22’08,Scheckter startede i 4.række med samme tid som Gilles. Scheckter
satte her hurtigste omgangstid med 186,226km/t. Gilles havde problemer og
lå på et tidspunkt på en 24.plads altså sidst i feltet,men typisk for
Gilles tog han kampen op og omgang for omgang kæmpede han sig op gennem
feltet og lå før sidste omgang på en 3.plads,men løb så tør for brændstof
og sluttede på en 7.plads. Scheckter vandt og overtog føringen i
VM-pointstillingen,Gilles gled ned på en 3.plads. 27.maj var det
Monacos GP. To Ferrarier i forreste linie. Scheckter førte løbet med
Gilles lige efter. Begge Ferrarier benyttede den mere fremadrettede
placering af hækspoileren som Scheckter havde brugt i Long Beach,og den
virkede for Scheckter vandt,men Gilles måtte ud- gå på omgang 53 med
transmissionsproblemer,og dermed udbyggede Scheckter sin føring i VM
stillingen.
Det næste GP er gået over i historien af to grunde,og
en af dem er Gilles selvfølgelig årsag til. Datoen er 1.juli og banen er
Digione,altså det franske GP. I forreste række holder to Renault RS12
turbo med Rene Arnoux og Jean-Pierre Jabouille,bag dem holder Gilles med
sin T4 i tiden 1’07’65,de to turboer havde tiden 1’07’45 og 1’07’19,der
var med andre ord lagt op til “a close race”,og det blev det! Gilles tog
føringen fra starten og byggede gradvis en føring op, men Jabouille åd sig
langsomt ind på Gilles og lå lige bag ham i “Bretelle”svinget,men Gilles
kunne holde ham bag sig ved mesterlig kørsel,men turboen havde flere hk
end Ferrarien og Jabuoille kom forbi,men da Arnoux ville gøre det samme
udspant der sig den mest spænden- de tvekamp i formel 1 sportens
historie,det var en forrygende kamp om andenpladsen,hvor ikke allene
tilskuerne slog korsets tegn for sig,det gjorde teamcheferne også foruden
flere millioner af tv-kiggere,for flere x slog de to vogne hjulene mod
hinanden,det er den farligste manøvre der overhovedet findes i
motorsporten,men fabelagtigt holdt de to kører kontrollen over deres
vogne. På den lige strækning ned mod Villeroy højre svinget lå de to vogne
side ved side med speedern i bund og med millimeter mellem vognene,Arnoux
med Gilles på sin yderside,så låser Gilles højre forhjulsbremse, blå røj
står op fra dækket,Gilles slipper brem- sen,Arnoux holder på,Gilles
bremser en gang,to gange tre gange,Arnoux prøver at komme først ind i
svinget,men Gilles holder på,hjulene rører hinanden,Arnoux røre let
bremsen og Gilles kaster Ferrarien ind i svinget foran Arnoux. På
næstsidste omgang er det Gilles der ligger inderst og Arnoux yderst.
Gilles venter til allersidste sekund og klodser så bremsen og med blå røg
væltende ud fra alle fire dæk skrider Gilles ind gennem svinget foran
Arnoux og holder ham bag sig det meste af omgangen, men det lykkes Arnoux
alligevel at komme uden- om Gilles. På sidste omgang forsøger Arnoux at
komme først ind i Villeroy svinget,men Gilles giver sig ikke,han holder på
og de to vogne drøner ind i svinget,Arnoux inderst og Gilles udvendigt med
nogle få millimeter mellem sig,de to vogne tordner ned mod Sabliere
S-kurven,banen drejer mod venstre og Gilles befinder sig i en god
position,Arnoux er nu på ydersiden,et kort øjeblik kommer hans højre
hjulpar udenfor banen og Gilles er forbi og passerer mållinien som nr
to,14’19 sek efter Jabouille,der vandt med en hastighed på 191, 314km/t.
Arnoux kom ind 14’83 sek efter Jabouille. Med den hastighed Jabouille
vandt med kan det let regnes ud med hvilke hastigheder Gilles og Arnoux
udkæmpede deres indædte tvekamp.
Det italienske TV havde den dag
Piero Taruffi som kommentator,der efter i en alder af 50 at have vundet
det sidste Mille Miglia i 1957 i en tipo 315S,trak sig tilbage fra
motorsporten. Han understregede Gilles mesterlige kørsel og fantastiske
bremseteknik,tiltrods for at Fer- raiens bremser ikke hørte til de bedste.
Efter løbet blev Gilles spurgt om han ville holde op med at “flette hjul”
med modstanderen. “Nej,bestemt nej. Hvis man er inde i en uheldig
periode,kan man måske føle sig fristet til at køre langsommere og mere
forsigtigt bare for at få lov til at se det ternede flag. Men sådan er jeg
ikke. Jeg kører som jeg er,og hvis man ikke gør det,kommer man snarere i
vanskeligheder. Vi kæmpede om placeringen på sidste om- gang. Både Arnoux
og jeg kunne så let som ingenting have skubbet hinanden af. Der findes
kører som man virkelig kan forlade sig på. Jeg forlod mig uden tøven på
Arnoux”. Det var først gang at en turbo havde vundet et GP-løb,men dette
faktum blev totalt overskyg- get af den uhyggelig spændende kamp om
andenpladsen. Hjemme i Maranello sagde Ferrari; “Jeg tror Ferrari har fået
sig en god kører”. Gilles havde slået sit navn fast som den bedste formel
1 kører efter Tazio Nuvolari. Tazio havde ved det tyske GP i 1935 i sin
Alfa Romeo vundet en af sine største sejre ved at besejre Mercedes og Auto
Union. Hans Alfa havde no 12,ligesom Gilles Ferrari den dag i Dijone.
De tre næste GP-løb blev et antiklimaks i forhold til specielt det
franske og det skyldtes ude- lukkende tekniske problmer med T4eren. Alle
F1 vogne havde “skørter” for at udnytte “ground effekten”. Der sad i siden
mellem for- og baghjul,næsten hvilende på banen,en auto- matisk højde
justerbar plade eller skørt,der bevirkede at der opstod et vakum under
vognen, hvorved den blev nærmest suget ned mod banen. Det fremgår klart af
billeder,at Ferrari hav- de et problem her. At det ikke forhindrede Gilles
i at kæmpe er klart,men T4eren var næsten umulig at køre i denne periode.
At Ferrari arbejdede med at løse problemet viste det sig under det tyske
GP på Hockenheim hvor Gilles satte omgangsrekord og blev no 8. Det
østriske GP d.12.august på Zeltwegbanen var mere lovende for Ferrari,idet
Gilles starte- de i 3.række og Scheckter i 5. Gilles skød frem som et lyn
og førte de tre første omgange,men blev så overhalet af Jones. Gilles
sluttede på andenpladsen. Hollands GP blev afholdt d.26.august på
Zandvoort banen. De to Ferrarier stod ved siden af hinanden i
3.startrække. Gilles kæmpede med Allan Jones,Williams FW07-Ford om første
pladsen. Gilles viste igen sin suveræne klasse ved at overhale Jones
udvendigt i Tarzan kur- ven og tage føringen,men punkterede så på venstre
baghjul,skred ud af banen i en røgsky og hvor alle andre ville have
kravlet ud af cockpittet og opgivet,satte Gilles Ferrarien i bak- gear,ud
på banen igen og på tre hjul kørte han mod pitten. Efterhånden krænges det
punkte- rede dæk næsten helt af fælgen,der nu slæber efter Ferrarien i en
regn af gnister,men Gilles fortsætter med højre forhjul løftet til
pitten,hvor han roligt sidder i cockpittet og venter på at mekanikerne kan
montere et nyt baghjul,så han kan komme ud igen. Forghieri fortalte ham at
han var vanvittig,og nødtvunget måtte Gilles opgive på omgang 49. Men TV
billederne gik hele jorden rundt og igen blev Gilles sammenlignet med
Tazio Nuvolari for under GPet i Brno i 1937 skete det samme,også her var
det venstre baghjul!!
Gilles gav aldrig op,han kæmpede som besat
om det så galt en 5. eller 6. plads. Han havde fuld kontrol over Ferrarien
ved tophastighed og kendte ikke ordet frygt. Puplikum elskede ham og
TV-seerne sad limet fast foran skærmen og hvis Gilles udgik fandt de et
andet pro- gram elle slukkede for kassen. 9.september var det det
italienske GP på Monza. Hvis vi kigger på stillingen i VM for køre- rene
førte Scheckter med 44 point,Laffite havde 36,Jones 34 og Gilles 32 og jeg
tror at Gil- les var blevet fortalt at det var Scheckter der var
førstekører,for efter tidskørslerne holdt han i anden række og Gilles i
tredje,men tidsforskellen mellem de fem første vogne var 100dele af et
sekund. Da starten gik tog Scheckter føringen og Gilles holdt sig pænt på
andenpladsen og i den rækkefølge sluttede de løbet og Scheckter var
verdensmester da han nu havde 51 po- int,Gilles havde 38. Ferrari var på
det tidspunkt allerede verdensmester for konstruktører og havde 95 point.
Nu fulgte et løb,der blev kørt for første x,og som på det
tidspunkt ikke talte med i VM,men som alligevel blev
bemærkelsesværdigt,nemlig løbet på Imola-banen d.16.september. På løbs
plakaten stod der.: La F.1 a IMOLA 1ste Gran Premio DINO FERRARI og det
startede kl 14.30. Hvad der gjorde det bemærkelsesværdigt var,at Enzo
Ferrari overværede løbet,det var første x siden det italienske GP i 1970.
Enzo overværede også tidslørslerne fra pitten og skrev autografer til
publikum. Han må have nydt tidskørslerne for Gilles havde Pole position og
un- der løbet havde han hurtigste omgangstid. Under løbet kæmpede han med
Lauda om føringen og på 21. omgang kørte han op i Lauda under nedbremsning
før et sving og bøjede frontspoi- leren helt bagover. Hvad gør Gilles?,
for fuld hammer ind i pitten og en omgang efter ud igen med blå røg fra
dækkene,ud og kæmp videre,men Lauda vandt,og forlod F1 med bemærk- ningen
at han trak sig ud af det cirkus hvor man barer kører rundt og rundt!.
Gilles blev no 7. Det canadiske GP på Ile-de-Notre-Dame,Montreal var
den 30.september. I tidskørslerne blev Gilles no 2,Alan Jones havde
Pole-position. Gilles førte de første 50 omgange,men blev så overhalet af
Jones,der havde fulgt Ferrarien som en skygge og i den rækkefølge sluttede
de løbet. Årets sidste GP løb var det amerikanske US East på Watkins
Glen d.7.oktober. Gilles holdt i anden række med tiden 1’36’948,men hvor
befandt verdensmesteren sig? Han holdt i 8 ræk- ke med tiden 1’39’576.
Løbet blev afviklet tildels i styrtende regn og Gilles demonstrerede sine
evner som regnvejrsmester og vandt løbet og sluttede som Viceverdensmester
med 47 point, 4 point efter Scheckter. Ferrari var verdensmester med 113
point. Men året var ikke slut endnu. Den 20.til 25. oktober blev Giro
d’Italia afviklet. Det havde intet med F1 løb at gøre,men var tidskørsler
på 7 forskellige baner rundt italien for Gr 5 vogne. Banerne var
Imola,Magione,Misano,Monza,Mugello,Varano og Vallelunga. Gilles delte en
Lancia Beta Montecarlo Turbo med Walter Rohrl og Christian Geistdorfer.
Resultatet blev vinder sammenlagt,men de blev diskvalificeret da de havde
benyttet auto- strada mellem de forskellige baner.
Men årets
højdepunkt stod tilbage. Ved det canadiske GP havde Gilles sponsor,Labatt
lance- ret en plakat med et billed af Gilles med teksten.: “j’ai la fievre
Villeneuve” på dansk “Ville- neuve feberen”. Det italienske AUTOSPRINT tog
ideen op og lancerede deres udgave.:” io ho la febbre Villeneuve
ricordando NUVOLARI”,hvilket på dansk er noget i retning af “ jeg har
Villeneuve feberen for han er som Novulari”. AUTOSPRINT afholder hvert år
en pris- overrækkelse i december, “Den Gyldne Hjælm”. Denne fandt sted
d.8.december i Bologna hvor Scheckter og Gilles beundrede Nuvolari’s
berømte gule trøje og under publikums vilde begejstring fik Gilles tildelt
“Sølv Hjælmen”,det er en lille statue. Joann var med på podiet og stod ved
siden af Gilles der kærligt lagde sin arm om hende medens han løftede
statuen,det var deres magiske øjeblik.
1980 Ferrari udviklede i vinterens løb en revideret
og videreudviklet udgave af T4 modellen og rent logisk blev det
T5-modellen. Denne skulle forsvare VM både for kørerne og konstruk-
tørerne,en vanskelig opgave,der som nævnt i indledningen ikke lykkedes.
Det blev et af de værste år for Ferrari. AUTOSPRINT betegnede det som
“ANNO ZERO”. I det engelske GP og det amerikanske US GP East startede
Scheckter i sidste række og som nævnt tidligere kunne han ikke kvalificere
sig til det canadiske. Dette bevirkede at han forlod F1 ved sæsonens
afslutning hvor han havde samlet hele 2 point sammen. Gilles kæmpede som
sædvanligt som en gal med Ferrarien. Utallige er billederne der viser at
“skørterne” svæver et stykke over banen,mendens Ferrarien danser fra side
til side mellem curberne. Gilles fik dog samlet 6 point sammen og Ferrari
blev no 10 med hele 8 point!!
Der måtte ske noget,og det hed
TURBO. Indtil nu havde Ferrari benyttet den berømte 12cyl. boxermotor,men
den forhindrede en ef- fektiv “Wing car” konstruktion. Ferrari udviklede
sin turbo-model 126C,hvor 12 stod for 120 grader mellem de to rækker
cylindre og 6 stod for antal cylindre og C for Comprex kompres- ser.
Motoren var på 1,5L og afgav 540hk. Den blev præsenteret d.9.juni og
AUTOSPRINT havde et herligt sammenklippet billed af den nye vogn med Enzo
stående og kigge ned på den med et let smilende,eftertænksomt
blik,altimens han tager sig op til munden med den ene hånd. Gilles testede
modellen på Fiorano med forskellige kompressor udgaver,hvorfor 126- eren
fandtes som C,der stod for Comprex. Det var en kompressor type udviklet af
Brown, Boveri og Cie,hvorfor den sås som BBC reklame på 126eren. KKK. var
en tysk konstruktion og stod for Kuhnle,Kopp og Kausch tidligere
Eberspracher. Gilles præsenterede den ved tidskørslerne på Imola op
til det italienske GP i september,men i selve løbet kørte han T5eren,det
var forøvrigt under dette løb at han på 5. omgang skred ud af banen og
ramte betonafskærmningen med 280km/t,hele venstre side blev
smadret,baghju- let slynget meterhøjt op,vraget stoppede halvt ude på
banen med hele bagtøjet revet af og kun højre forhjul siddende fast på
vognen,men Gilles steg uskadt ud af vraget!! Hans skytsengel var med ham -
endnu!!!.
1981 Som nævnt havde Jody Scheckter forladt Ferrari
og i hans sted blev franskmanden Didier Pironi antaget. Ferrari fik
tildelt vognno. 27 og 28. Det var vel naturligt at Gilles skulle være
førstekører i Scuderiaet,men i en af mine scrapbøger har jeg et
interessant billed af Pironi i no 27 og Gilles i no 28,hvor der står at
Gilles egentlig var ligeglad med vognens no. Var det Gil- les naivitet?
Der skete ting senere der kunne tyde på at Pironi inderst inde ville være
førstekø- rer. Gilles var “fighteren” og det taktiske spil bag facaden
forstod han ikke. Årets første GP var det amerikanske den 15.marts. US
GP West,Long Beach og her debuterede 126C i tidskørslerne. Til selve løbet
valgte Ferrariteknikerne K udgaven af kompressoren. Gilles startede i 3.
række med tiden 1’20’462,og nu havde hans vogn no 27,det nummer der fulgte
Gilles og blev en del af Gilles syndromet. Pironi holdt i 6.række. Da
starten gik skød Gilles øjeblikkelig frem og lige før det første skarpe
sving var han i spidsen,men indser at han har for megen fart på til at
tage det på hans normale måde og bliver nødt til at forlænge kurven gennem
svinget samtidig med at han bremser for at undgå at spinne rundt,herved
mister han føringen. Gilles udgik på 17.omgang,turboen var ikke drift-
sikker nok på dette tidspunkt. Men Gilles demonstrerede sin fremragende
køreteknik under de 17 omgange han kørte. Ferrarien havde just ikke de
bedste køreegenskaber,men til gengæld havde turboen mange hk og dem
udnyttede han mesterligt til kontrastyring,han kørte faktisk 126eren som
en rallyvogn og utallige er billederne af hans fantastiske køreteknik,hvor
han fanger den udskridende bag- ende.
Næste løb var det
brasilianske på Jacarepagua banen d. 29.marts. Gilles startede i 4. række,
men var ca 2 sek langsommere end Nelson Piquet. Der er ikke så meget at
sige om løbet,Gil- les udgik på 25. omgang med motorproblemer. 12.
april stod der Argentina GP. Buenos Aires. Efter tidskørslerne havde
Gilles en 7.plads. AUTOSPRINT skrev meget rammende “Endnu et løb at glemme
for Ferrari”. MEN,et af de mest berømte billeder af Gilles og 126eren
stammer fra dette løb. Gilles er skredet ud over siden af banen og halvt
ud i græsset,men med sin fremragende køreteknik fanger han den udskridende
bagende og styrer kontra og med gnister fra både undervogn og turbo viser
billedet hans kontrastyring. Dette billed er vel nok det billed af Gilles
jeg sætter højest af de mange der er i min samling. Jeg kommer senere
tilbage til dette billed. Gran Premio de San Marino,3. Maj. I
tidskørslerne gav Gilles en forsmag på Ferrariens potentiale ved at slutte
i næsthurtigste tid,1’34’523 og stod ved siden af Carlos Reutemann i
Williams. Da starten gik lå de to Ferrarier i spidsen med Gilles forrest
med Pironi lige bagefter,og at der var fart på viste Gilles ved at sætte
hurtigste omgangstid med 167.900 km/t.,men det holdt desværre ikke.
Ferraris problem med “skørterne” var der igen. Hvad der fungerede i
vindtunnellen (Ferrari havde en sådan),fungerede ikke på banerne og det
resul- terede i at man måtte søge til udlandet for at få fat på
ekspertise. Den engelske konstruktør Harvey Postlethwaite blev antaget og
han gik igang med at forbedre vognen,men tilbage til Imola. Da “ground
effekten” fusede ud under vognen sluttede Gilles på en 7. Plads Om det
belgiske GP på Zolder d. 17.maj kan man blot bemærke at Gilles sluttede
som no 4, hvilket selvfølgelig var et fremskridt.
31.maj var det
Monaco GP. Alle kender dette gadeløb og ved at pole position næsten er
ens- betydende med sejr,idet det er så godt som umuligt at overhale. Men
lad os nu tage til Mon- tecarlo denne 31.maj. Nelson Piquet havde Pole
position med sin Brabham BT49C-Ford i tiden 1’25’710,men til venstre for
ham holdt --- Gilles med sin 126C med tiden 1’25’788. Det var det 39.
Monaco GP der stod foran sin start. Da denne gik faldt Gilles hurtigt ned
på en 3. plads efter Piquet og Alan Jones,men viste næsten i hvert sving
sin specielle måde at tage disse på,nemlig ved at kaste Ferrarien ind i
svinget med forhjulene næsten rørende auto- værnet. Da der manglede en
tredjedel af løbet tog Piquet afsked med løbet ved at køre ind i
autoværnet og nu tog Gilles fat. Omgang efter omgang åd han sig ind på
Jones til tilskuernes vilde begejstring,for han gav dem en fremragende
opvisning i svingteknik,hans mesterlige afbalancering af Ferrariens
manglende køreegenskaber parret med hans enestående køretek- nik og i et
løb hvor han ikke kunne drage fordel af turboens mange hk var det en
oplevelse af unik karakter. Ferrrarien dansede mellem kerberne og til
sidst lå han bag Jones. Som nævnt før,at overhale i Montecarlos gader er
en umulighed,men ikke for Gilles. På et “umuligt” sted før St.Devote
angreb han Jones og med mindre end en centimeter mellem autoværnet til
ven- stre og tilsvarende til Jones Williams strøg han forbi. Alle holdt
vejret,hvad de var vidne til var mesterklasse kørsel! Jackie Stewart,tre
dobbelt VM kommenterede det således.:”Vognen bringer ham i vanskelige
situationer,men han har formatet til at komme ud af dem”. Alan Jo- nes der
er kendt for at være iskold tilføjede.:”Han kører altid på grænsen,jeg har
stor respekt for kører som ham”. Gilles vandt løbet og gav dermed Ferrari
sin første turbo sejr. Forsiden af AUTOSPRINT no 23 viser Gilles i no 27
set fra oven tagende et sving og med teksten.: GILLES sei il
delirio!,hvilket jeg vil oversætte til.: GILLES du driver os til vanvid.
Jeg har i min scrapbog :1981/1982 - Zolder 8.maj,et foto af lige det
øjeblik hvor Gilles stry- ger indenom Jones,og jeg må indrømme,der var
ikke plads til støv hverken på Ferrarien eller autoværnet. Efter løbet
var der “Grand Gala” fest og det er helt mærkeligt at se Joann og Gilles i
yderst elegant aften dress,Joann i elegant robe og Gilles i smoking.
Vi skriver nu den 21.juni. Det spanske GP på Jarama banen ved
Madrid. Det er bragende sol skin. I tidskørslerne er Gilles blevet no 7 i
tiden 1’14’987 og starter i fjerde række ved siden af Mario Andretti i
Alfa Romeo 179C. Da starten går viser Gilles igen sine evner og udnyt- ter
Ferrariens potentiale og skyder frem ved at køre udenfor banen og bruge
græsset,hvor- efter han lægger sig bag Jones der fører feltet an. Jones
begår en fejl på 14.omgang og Gilles er i spidsen. Hvad der nu fulgte er
gået over i formel 1 sportens historie som noget af det hårdeste og mest
spændende løb,for resten af løbets 66 omgange modstod Gilles konstante
angreb fra Jacques Laffite/Talbot Ligier-Matra,John Watson/Mc Laren,Carlos
Reutemann/ Williams og Elio de Angelis/Lotus. Som et eksprestog tordnede
disse fem kører banen rundt med en afstand der næsten ikke kunne ses.
Gilles begik ikke en eneste fejl,og kørende på grænsen af det
mulige,modstod han som sagt deres konstante angreb. Det var F1 løb når det
er bedst og Gilles nåede her højdepunktet i sin karriere. Da kvintetten
passerede mållinien som perler på en snor med en afstand mindre end 1’24
sek. var det Gilles 6. GP sejr og som det skulle vise sig også hans
sidste! Da han passerede mållinien var de første til at modtage en
udmattet Gilles,Joann og Calza- vara med vand og det fremgik tydeligt af
billederne efter løbet at det havde været særdeles hårdt og krævende. Jeg
nævnte navnet Calzavara,det var Ferraris racing manager Piccininis
assistent. Bladet “TIME” havde afsat forsiden af no 35 fra d. 31.august
til Gilles. Den viste et fasinerende billed af Gilles i no 27 i depotet
med ordene “GRAND PRIX” hen over,det var kun sket een gang tidligere og
det efter Jim Clarks død på Hocknheim-banen d.7.april 1965 kl 12.45. TIME
d.9.juli.
De resterende 8 GP løb er desværre hurtigt
overstået,fordi Ferrarien svigtede Gilles. Han udgik som regel,bedste
placering var en 3. plads på Gilles hjemmebane i Montreal. Typisk for
Gilles kæmpede han som sædvanlig og i nævnte løb var han kommet for tæt på
en an- den vogn og havde bøjet hele frontspoileren op over næsen på
126’eren og kunne kun se frem med hovedet bøjet ud mod højre og kun med
det ene øje,resten af udsynet var dækket af spoileren,men det generede ham
ikke,som sagt sluttede han på en tredjeplads.!!!! Han sluttede sæsonen på
en 7. plads med 25 point. Men før jeg forlader året skal datoen d.22.
november nævnes,for den dag stillede Gilles op til et usædvanligt “løb”.
På Istrana luftbasen holdt Gilles med sin 126C uden spoilere ved siden af
en F104 Starfighter. Det galdt om hvem der var hurtigst på en stående
kilometer og Gilles vandt i tiden 16’55 sek mod Starfighterens 20’05. Det
var ikke første x at sådant et “løb” var blevet afholdt. Tazio Nuvolari
havde i en Alfa Romeo 2300 d. 8.december 1931 på Littorio banen ved
Rom,forsøgt at komme først i kampen mod et todækker jagerfly,han tabte.
Bernd Rosemeyer havde d.26. oktober 1937 udført samme øvelse på
Autobahn’en Frankfurt-Darmstadt i den specielle strømliniede rekord Auto
Union. Man ønskede at filme ham med en hastighed på over 400km/t fra en
Heinkel jager,den kunne ikke følge med på den første kilometer.
1982 Dette skulle være året hvor Gilles høstede
frugterne af sin indsats gennem 4 år hos Ferrari. Der var intet Enzo
hellere ville end give Gilles en vogn der kunne gøre ham til VM. 126eren
var blevet forbedret og bar nu betegnelse 126 C2. Den var grundigt testet
vinteren igennem på Fiorano og på Paul Ricard hvor Gilles forbedrede Jones
rekord til 1’39’30. Af ydre kende- tegn var den manglende frontspoiler.
Den var blevet udeladt da vindtunnel forsøg havde vist at en mere rund
næse uden spoiler bedre gennemtrængte luften. Vognen var mere stabil og
turboen tilsvarende. Årets første løb var det sydafrikanske GP på
Kyalami banen d. 23.januar. Gilles holdt i anden række med tiden
1’07’106,men turboen svigtede på 6. omgang. 21.marts gik det løs på
Jacarepagua banen ved Rio de Janeiro,Brasilien. Gilles startede ved siden
af Alain Prost/Renault RE30B,med tiden 1’29’173 og da starten gik lå
Gilles i spidsen efter en perfekt raketagtig start. Desværre måtte Gilles
kæmpe med seriøse dækproblemer og på omgang 29 blev han ramt af Nelson
Piquet’s Brabham,der sendte Ferrarien ud af banen og ind i
gitterafskærmningen rundt banen og Gilles måtte gå tilbage til
pitten. 4. April var det det amerikanske US GP West,Long Beach
der stod for døren. Gilles holdt i 4. række med tiden 1’28’476,men det der
vakte opmærksomhed var den specielle hæk spoiler Ferrarierne var udstyret
med. Det var to smalle spoilere,der sad forskudt lige bag hin- anden,så de
totalt var 1,90m lange og da 126 C2eren havde en bredde på 2.15m,fyldte
spoile- ren jo en del. Jean Sage,Renaults teammanager havde travlt med sin
notesblok før løbet og afgav protest sammen med Ken Tyrrell,men løbet
startede og Gilles blev no 3,for så at blive diskvalificeret pga
spoileren. Forøvrigt havde Gilles Ferrari en smal frontspoiler monteret i
dette løb. Næste GP løb var San Marino GP på “Dino Ferrari”
banen,Imola den 25.april. Det blev en Ferrari dobbelt sejr,men ikke med
Gilles som vinder,men Pironi. Her kommer jeg tilbage til hvad jeg nævnte i
starten,Enzo’s bemærkning om Gilles naivitet. Gilles var Ferraris
førstekø- rer,troede han,men bag facaden udspillede der sig en magtkamp.
Den harmoni der indtil dette løbsresultat havde været i Scuderiaet var
pludselig væk. Fra depotet blev der tydeligt signale- ret,at Pironi skulle
“slow” og ligge som no2,og Gilles skulle dermed være no 1,men Pironi
“valgte” at overse signalerne og der udspandt sig en bitter kamp mellem de
to Ferraier,hjul mod hjul,ganskevist til publikums store begejstring,men
lige før målstregen overhaler Pironi Gilles og vinder løbet. På
sejrspodiet stod en tydelig dybt,dybt skuffet Gilles medens Pironi hælder
champagne ud over publikum og Piccinini klapper begejstret. Her er vi
måske ved noget af hvad der foregik bag facaden,for Pironi var Piccininis
personlige yndling,Forghieri havde ikke noget at skulle have sagt og Enzo
var optaget af interne problemer. Da Gilles passerede mållinien,uventet
slået af en ven,følte han sig i sin magtløse skuffelse forladt af sin
“familie”. Gilles var en yderst loyal kører der holdt sig til reglerne
også når andre spillede et helt andet spil.
Zolder,Belgien. Datoen
er den 8.maj. Tidskørslerne til det belgiske GP dagen efter,er ved at være
afsluttet. I pitten får Gilles de sidste instrukser af Forghieri før han
starter ud på sin af- sluttende tidskørsel. Gilles vender tilbage mod
pitten,og typisk for ham med speederen i bund. Foran ham kører Jochen Mass
der også har kørt tidskørsel,men nu kører roligt tilbage til pitten.
Gilles ser at der er plads til højre for Jochen til passage,men uheldigvis
trækker Jochen tilhøjre for at lade Gilles passere til venstre. Klokken er
13.52 da de to vogne kolli- dere med fatale følger. Ferrarien blev slynget
op i luften,slog flere saltormotaler medens den gik mere og mere i
stykker,Gilles blev slynget ud af vognen og fløj i en frygtelig bue sammen
med sædet tværs over banen og Gilles lå dødelig såret ved hegnet rundt
banen. Gilles afgik ved døden kl 21.12 på St.Raphael-hospitalet i Louvain.
TV-billeder af den frygtelige ulykke gik verden over og mange forstod at
F1 ALDRIG ville blive hvad den havde været! Gilles skytsengel havde
forladt ham!! Da den tragiske nyhed nåede Modena gik Ferrariflaget på
halv,det var anden gang at det var sket i Ferraris historie!
AUTOSPRINT no.19 fra d.11-18 maj havde et stort billed af Gilles
hvor der blot stod.: “GILLES e volato via” hvilket jeg vil oversætte til
på dansk .:“GILLES er fløjet for evigt”
Samme AUTOSPRINT havde en
foldeud plakat indlagt i omtalte no,og det var det billed jeg omtalte fra
det argentinske GP i 1981,men med teksten.: “Gilles,ti ricordiamo
cosi”,”Gilles som vi husker ham”
Gilles blev bisat fra kirken
Sainte Genevieve i Berthierville,Canada.
En lille smule fakta.: I
sin tid hos Ferrari havde Gilles ialt kørt 15.177 kilometer F1 løb.
Jeg vil afslutte denne fortælling om legenden Gilles Villeneuve
med at citere Commendatore Enzo Ferrari fra “Piloti che gente” :” Med hans
uimodståelige temperament erobrede Ville- neuve publikums hjerter med
storm og blev hurtigt til … Gilles. Mange betegnede ham spot- tende som en
“lavtflyver”,andre antog ham ganske enkelt som forrykt. Dog med hans stor-
sind,hans entusiasme og hans destruktive energi hvormed han formelig rev
drivaksler,gear, koblinger og bremser fra hinanden,lærte han os hvad der
skulle til for at en kører kunne for- svare sig i ekstreme situationer.
Han var en kampens mester og bidrog dermed til at gøre Scuderiaet endnu
mere berømt. “Gli volevo bene” Jeg holdt meget af ham.” Enzo Ferrari
|