MENU
§ Forside
§ Klubinfo
§ Om Club di Fiorano
§ Samarbejdspartnere
§ Tour di Fiorano
§ FAQ

 Modelbiler
§ Collectors pride
§ Diamonds
§ Markedspladsen (52)

 Tifosi
§ Links (226)
§ Tifosi corner

 Login
 Bruger :
 
 Password :
 
   
» Glemt password?
 Tour di Fiorano
''Sport for Alle'' :  December 2002




Tifosi Corner


     John Day modeller af Emmerich Suhr (november 2008)

John Day var en af de første engelske producenter af små serier af kits i skala 1:43 i hvidmetal. Det begyndte i 1971 ….

John Day var en af de første engelske producenter af små serier af kits i skala 1:43 i hvidmetal. Det begyndte i 1971 i byen Malvern i Warwickshire hvor de første modeller stammer fra og det var Ferrari modeller. Den første model nr 100 var en håndbygget tipo 375+ Carrera PanAmericana nr 19 fra 1954 med Umberto Maglioli som vinner. Den næste model nr 102 var en tipo 375+ nr 4 LeMans 1954, vinner af løbet med Gonzales og Trintignant.


Så blev produktionen flyttet til Colwall i nærheden af Malvern, Herefordshire hvor fremstillingen af modeller forblev Den første model herfra var nr 108 tipo 375 F1 Gonzales Silverstone 1951. Produktionen var fra starten ret omfattende hvad mærker angår og specielt Ferrari modeller kom i en lind strøm. Som nævnt var de første modeller håndbyggede, men det drejer sig kun om to stk, omtalte Ferrari og en Jaguar, formentlig XK 120, derefter var det kit der blev leveret. Skalaforholdet holdt sig pænt på 1:43 og var selv med nutidens øjne fint detaljerede, men hjulene var fra starten en helstøbt sag og her kneb det med skalaforholdet, men det galt nu de fleste producenter af kit på den tid, det blev bedre efterhånden som teknikken skred fremad og det var et stort fremskridt da kittene blev leveret med gummi dæk.


JD 144 er den første model af LeMans vinneren fra 1962, tipo 330 TRI-62 der blev produceret og det er en nydelig model også set med nutidens målestok, den er 35 år gammel idet den kom i 1973! JD 249 er tipo 375MM nr 10 Buenos Aires 1000 km med Farina/Maglioli, vinner af Temporada Argentina 1954 og JD 303 nr 12. 4,5 l central seat fra samme løb med Trintignant/Rosier, vognen bygget af Scaglietti over en 4,5 l F1. Billedet er som vognene stod ved starten på løbet. Jeg har brugt BBR hjul til flere af mine modeller, for JD var ikke bange for at levere competizione modeller med fronthjælm til at tage af og med løs motor og så pynter det med rigtige hjul. JD 249 f..x. Ferrari modellerne kom hurtigt efter hinanden og stoppede i 1980, men i de 9 år blev det til 44 Ferrari modeller.


Men John Day havde mere i ærmet. I 1977 fremkom han med en ’Economy Serie’, der startede med model nr 2001, tipo 500 Mondial serie 1. Min model blev til BoB Said, Daytona Speed Trials 1954. Den fik også BBR hjul og det pyntede. Serien blev fremstillet til 1979 og over de to år blev det til 13 Ferrrari modeller. Det er bemærkelsesværdigt at John Day ikke gjorde sig i deciderede ’stradale’ modeller, nok var der et par 250 GT LWB og SWB, men de var fra JD’s side alle med decals fra løb, der er vel kun to ’stradale’ modeller og det er model nr 305 tipo 250 MM Vignale spider # 0260 er JD model nr E2001. den vogn Phill Hill købte af Luigi Chinetti d. 20.marts 1953 for $6.500 og tipo 340 Mexico spider #0228 AT, JD model nr E 2015.


John Day gik også avancerede veje på det tidspunkt, nemlig kit fremstillet tæt på virkeligheden, forstået derhen, separat chassis, motor i flere dele,(topstykke, motorblok, indsugning/udblæsning), køler, sæde, motorhjælm og karosseri. Det blev nu ikke til så mange modeller, mig bekendt kun til ET kit, John Day Museum nr 3. tipo500 F2. Man kan sige at set med nutidens standard kræver hans kit en pæn fingerfærdighed, men skalaforholdet 1:43 blev overholdt og detaljerne kunne der ikke klages over hverken dengang eller nu. Det gode ved John Day var at han var hurtig ude med modeller af Ferrari og for den sags skyld også andre modeller. Det var ikke masse produktion og ’out of stock’ betød ’OUT OF STOCK’ og støbeformene blev destrueret. Dernæst var modelpaletten meget bred, for selvom han i de ni år han eksisterede fremstillede mere end 50 Ferrari modeller, blev der også tid til andre mærker.: Brabham, Alfa Romeo, Bugatti, Duesenberg, Lotus, McLaren, Porsche, Maserati, Lagonda,Delahaye, Mercedes, Fiat, Shelby Cobra, Cunningham, Yardley BRM, Lancia, Rover BRM Turbine, Eagle Westlake, Peugeot, Marmon ”Wasp”, Morgan, Nash Healy, Fraser Nash, Lola T290, BRM V8, Aston Martin, UOP Shadow 1920 Monroe Frontenac, Delare, Cadenet Ford, Hesket F1, Tyrrell 007 F1, Ford GT40, OSCA foruden et par Indianapolis modeller. Jo, der var gang i modelproduktionen.

Som nævnt stoppede JD i 1980, men han havde en finger med i mærkerne.: C-Scale, Equipe, V de C Replica og Mini-Auto, men hvor blev han af? Jeg havde på et tidspunkt forbindelse med et engelsk ægtepar, Sue og Mike Richardson,der under navnet Mikeansue Competition fremstillede nogle få Ferrari modeller fra 1978 til 1980 (først med Ferrari-Abarth tipo 166), og de fortalte at JD var kommet ud i noget snavs og derefter var begyndt at producere modeljernbaner. Men om John Day kan det siges at han hører til blandt foregangsmændene indenfor metalkittenes æra.




» Tilbage til oversigten «




Vi anbefaler ...













Skriv til Webmaster       Gør ClubDiFiorano.dk til din startside       Tilføj siden til dine favoritter       Udskriv denne side

This website has no affiliation with Ferrari S.p.A, Scuderia Ferrari Marlboro and/or Ferrari Idea S.A. whatsoever.
All copyrights, trademarks and logos belong to their respective owners



© Webmaster Club di Fiorano 2005-2018