MENU
§ Forside
§ Klubinfo
§ Om Club di Fiorano
§ Samarbejdspartnere
§ Tour di Fiorano
§ FAQ

 Modelbiler
§ Collectors pride
§ Diamonds
§ Markedspladsen (52)

 Tifosi
§ Links (226)
§ Tifosi corner

 Login
 Bruger :
 
 Password :
 
   
» Glemt password?
 Tour di Fiorano
''Udstilling på Thisted Bibliotek'' :  September 2004




Klubbens perler

1:12 - 375 MM 1953/1954

En af de fede ting ved at beskæftige sig med Ferrari er, at går man tilbage i historien, er der altid mindst to totalt modstridende oplysninger om en hvilken som helst fact. Om det er et specielt italiensk fænomen, eller blot skyldes, at historien skrives af uvidende personer - som undertegnede - skal være usagt, men uanset et job for Herlock Shomes (kendt privatdetektiv fra Anders And og Co.) Her drejer det sig om en 375 Mille Miglia Pinin Farina(PF) Spider fra 1953-54. Modellen er uhyre detaljeret, er i 1/12 fra MG Plus, og er købt som samlesæt, og samlet af ejeren selv. Det er en model - med nr. 5 - af en speciel 375´er populært kaldet "Kimberly."

Bemærk udskæringer af skærme

Tilbage til historien. 375 MM Spider blev fremstillet i 22 eks., hvoraf de 14 var PF modellen. I denne periode var ikke to Ferrarrier helt ens, og da PF samtidig benyttede stort set samme karrosse til 375+ fra 1954 og 500 Mondial også fra 1954, kan det være en anelse svært at skelne de forskellige modeller. Især 375 MM og 375+. 375 hentyder i begge tilfælde til rumindholdet af hver cylinder - af hvilke der var tolv - i cm3. Der er dog lige den fodnote, at 375+ var opboret til 412 cm3, hvorfor den burde have heddet 412 MM, men blev kaldet 375+ !! Eneste umiddelbare synlige forskel på de to modeller, hvis de ikke ses ved siden af hinanden, er at bagagerumsklappen på MM er flad, mens den på + "bulner " op. Det sidste skulle skyldes en anderledes bagaksel - Di Dion - der krævede mere plads.

Det er vist ikke Chevy blokken Front-bisse

Men hvorfor nu al den snak om dette? Her skal vi så have fat i "Kimberly." James H. "Gentleman Jim" Kimberly var en rig amerikansk amatør "Racing Driver" - delvis ejer af et stort firma, der producerede bl.a. "Kleenex" - som isært kørte Ferrari. I 1954 ejede han 0364 AM - en 375 MM PF Spider - der havde det specielle, at der både bag for- og baghjul var "skåret" af skærmene. Bag forhjulene minder dette meget om den senere 250 Testarossa fra 1958. 375 MM blev af Ferrari solgt til amatører, og Jim kørte da også lystigt og hurtigt rundt i sin Ferrari i 1954. Han vandt bl.a. et løb i "March Fields" i Californien, hvor han kørte med nr. 5. Så skulle alt vel være i orden, da modellen klart er den omhandlede 0364 AM med specielle skærme, og den har nr. 5, men..... 375+ blev kun kørt som officiel Ferrari deltager af professionelle piloter. 0384 AM - en 375+ - var dog ejet af Kimberly. Den blev aldrig officielt kørt i løb af samme. Ikke desto mindre har jeg et billede af den - med nr. 5 - hvor der påstås, at det er Kimberly der kører i "March Fields" i 1954 ????? Det er under alle omstændigheder en flot model.....

Bemærk flad bagklap Detaljeret simpelt indre

Som krydderi til historien kan nævnes, at MM´eren senere blev udstyret med en "Chevy" motor. Aktuelt har den dog en rigtig maskine, da den fik monteret motoren fra en anden 375 MM - 0380 AM - som så til gengæld stadig har "AM" - " American Motor." 375+ ´eren blev stjålet i 1986 i USA, men er siden dukket op i Italien i 2000..... og så er vi tilbage ved starten. De italienere......




.:: Tilbage





Medlemmernes personlige favoritter


1:18  -

Ferrari 575 GTC Evoluzione
(Alex)

1:18  -

Ferrari 250 GT SWB California
(Allan B.)

1:18  -

Ferrari Scuderia Spider 16M
(Anders)

1:12  -

Ferrari Enzo
(Annemarie)

1:43  -

Ferrari Colani Lotec Testa D´Oro
(Bjarne)

1:1  -

Ferrari 355 F1 Spider
(Bo)

1:1  -

Ferrari Testarossa
(Carsten R.)

1:18  -

Ferrari Dino 156 F1
(Christian M.)

1:18  -

Ferrari Dino 156 F1
(Claus)

1:18  -

Ferrari Enzo
(Daniel)

1:43  -

Ferrari Testarossa Spider
(Erik)

1:18  -

Ferrari Enzo
(Flemming)

1:18  -

Ferrari 641/2
(Gunnar)

1:18  -

Ferrari 250 GT SWB
(Henning)

1:8  -

Ferrari F2007 (KR)
(Henrik Ø.)

1:18  -

Ferrari F2004 (MS)
(Ib)

1:18  -

Ferrari 365 GTB/4
(Ingolf)

1:18  -

Ferrari 308 GTS Quattrovalvole
(Jan C.)

1:1  -

Ferrari 308 GTS
(Jan P.)

1:18  -

Ferrari FXX
(Jimmy)

1:18  -

Ferrari 250 GT SWB
(Jørn)

1:18  -

Ferrari 250 GTO
(Karsten)

1:18  -

Ferrari 575 GTC
(Keld)

1:12  -

Ferrari Enzo
(Kenneth)

1:12  -

Ferrari F300 Tower Wing (MS)(M)
(Kenneth S.)

1:18  -

Ferrari F355 Challenge
(Kim)

1:8  -

Ferrari F2003-GA (MS)(M)
(Klaus)

1:5  -

Ferrari F2003-GA (MS)(M)
(Klaus E.)

1:18  -

Ferrari F430 GT
(Lars)

1:1  -

Ferrari 348 Spider
(Lars L.)

1:18  -

Ferrari 360 Modena
(Michael B.)

1:12  -

Ferrari 375 F1
(Morten)

1:18  -

Ferrari 458 Italia
(Paw)

1:1  -

Ferrari F355 Berlinetta
(Per)

1:8  -

Ferrari F40
(Peter)

1:18  -

Ferrari 512 TR
(Peter B.)

1:18  -

Ferrari Scuderia Spider 16M
(Rasmus)

1:18  -

Ferrari 312 T4
(Steen)

1:1  -

Ferrari 348 Spider
(Steen L.)

1:1  -

Ferrari 348 ts
(Sven)

1:18  -

Ferrari F12berlinetta
(Søren)

1:18  -

Ferrari 250 GTO
(Tex)

1:18  -

Ferrari 575 GTC
(Tom)




Vi anbefaler ...













Skriv til Webmaster       Gør ClubDiFiorano.dk til din startside       Tilføj siden til dine favoritter       Udskriv denne side

This website has no affiliation with Ferrari S.p.A, Scuderia Ferrari Marlboro and/or Ferrari Idea S.A. whatsoever.
All copyrights, trademarks and logos belong to their respective owners



© Webmaster Club di Fiorano 2005-2018