MENU
§ Forside
§ Klubinfo
§ Om Club di Fiorano
§ Samarbejdspartnere
§ Tour di Fiorano
§ FAQ

 Modelbiler
§ Collectors pride
§ Diamonds
§ Markedspladsen (30)

 Tifosi
§ Links (226)
§ Tifosi corner

 Login
 Bruger :
 
 Password :
 
   
» Glemt password?
 Tour di Fiorano
''Udstilling på Thisted Bibliotek'' :  September 2004




Klubbens perler

1:12 - Lancia-Ferrari D50

Denne gang handler det om endnu en 1/12 model fra MG-Plus. Også denne kan købes samlet eller som samlesæt, og som sædvanligt - når det handler om MG-Plus - , er resultatet fremragende. Detaljerigdommen og ligheden med den rigtige bil er imponerende, men er det ikke også at forvente med en pris på ca. kr. 15.000,-?

Bilen er en Lancia-Ferrari D50 fra 1956 med nr. 8, kørt af Peter Collins ved det belgiske grand prix i Spa samme år. Juan Manuel Fangio vandt sit eneste verdensmesterskab for Ferrari det år i netop en D50, så hvorfor er det dog ikke en af hans biler modellen forestiller? Fordi denne her er meget mere spændende.....

Efter at have klaret sig mindre godt i 1955, besluttede Ferrari at 1956 skulle være året, hvor man generobrede F1 tronen. Og det lykkedes. Desværre mere p.g.a. andres ulykke end deres egen dygtighed...og så også lige takket være en engelsk gentleman.


Indimellem har modelbiler de samme finesser som legetøjsbiler. De kan åbnes..

To af holdene fra 1955 havde begge problemer efter sæsonen. Mercedes havde været involveret i en af datidens utallige ulykker, og Lancia havde økonomiske problemer. Problemerne blev løst ved at førstnævnte trak sig fra al motorsport, og sidstnævnte lod sig opkøbe af et andet hold. Gæt hvem køberen var? Smart og en lille smule kynisk. Kan man ikke selv finde ud af det, kan man altid købe konkurrentens bil. Derfor navnet Lancia-Ferrari .Logoet er Ferrari men bilen en Lancia. De mere rige narer de mindre rige. Desværre er der mange steder i Ferraris historie, hvor man har lusket sig til gode resultater. Men det stoppede ikke der. Mere legitimt overtog man da også Mercedes´ verdensmester Fangio, da han pludselig stod uden en kørelejlighed til 1956 løbene. Ferraris anden kører var englænderen Peter Collins.

Peter Collins - med filmstjerne-udseende og tilsvarende levevis (han boede bl.a. på en yacht i Monaco) - havde kørt F1 i tre år, da Ferrari forpligtede ham til at køre i 1956. Det var dog især hans dueller med Stirling Moss i F3, der havde skabt interesse. Collins vandt - i en karriere i F1 der spandt sig over 7 år fra 1952-58 - ialt tre løb. Det sidste vandt han på Silverstone i 58 i hans andet sidste løb. Det sidste løb blev på Nurburgring 14 dage senere, hvor han, under forfølgelse af den førende Tony Brooks, spandt af banen og kolliderede med det eneste træ i miles omkreds. Collins, der aldrig nåede at køre hurtigste omgang i et løb, døde samme aften.


Ingen mangel på detaljer

D50 med de karakteristiske sideskørter

1956 blev en triumph for Ferrari. Fangio vandt tre og Collins to af de syv grand prix´er. Collins vandt det franske og det belgiske. Løbet d. 3/6-56 på Spa-banen var som de fleste løb den sæson en duel mellem Fangio og Moss, og når vi taler Spa, havde regnguden - som sædvanen byder - været på spil. Begge kørere udgik dog, Moss fortsatte dog sidenhen i en medkørers bil(se nedenfor), men Collins der lå på 3. pladsen efter de to, da de udgik, endte med at vinde løbet. Sæsonen gik faktisk så godt for Collins, der yderligere fik tre andenpladser, at han inden sidste løb - på Monza - stadig havde en chance for at indhente den førende Fangio. Altså med en chance for at blive den første engelske verdensmester.

Vejen lå åben for den helt store triumph for Collins på Monza, da de tre værste konkurrenter alle fik problemer. Foran ham i den samlede stilling lå Fangio og Moss. Behra delte 3. pladsen med Collins. Fangio og Behra udgik. Moss løb tør for benzin på sidste omgang. Ikke desto mindre endte Fangio som verdensmester og Moss som vinder af løbet.... 6 sek. foran Fangio. Og hvordan kunne det så ske???

Udover at man denne sæson kun gav points til de fem bedst placerede i hvert løb, og hver kører kun kunne tage point fra deres fem bedste placeringer med til den samlede stilling, så var det også tilladt at dele en bil under et løb. Set med nutidens øjne kunne Schumi altså overtage Massas bil midt under løbet, hvis hans egen bil blev skadet. Kørerne skulle dog blot dele de evt. indkørte point. Samtidigt var det også tilladt at have gæstekørere i de enkelte løb. Man kørte ikke om konstruktørtitlen.

Collins Spa 56
Ikke en knappenål sidder forkert...

Fangio udgik ret hurtigt i løbet med styretøjsproblemer, og da en af Ferraris gæstekørere - italieneren Luigi Musso - lå på 3. pladsen foran Behra med Moss som førende, mente man fra Ferraris side, at Musso måtte overlade roret til Fangio. Det nægtede han på det kraftigeste, da han kørte sin egen chance foran sit hjemmepublikum. Sandheden er måske nærmere, at man inden løbet skulle registrere, hvilke kørere der evt. ville dele bil, og at Musso ikke var sat til at dele med Fangio. Det var derimod to andre kørere, heriblandt Collins. Da Collins kom ind til dækskifte på 35. omgang, så han den mismodige 45- årige Fangio, og besluttede sig for at overlade sin bil til ham. Collins - 20 år yngre - mente, at han nok selv skulle få chancen senere. Om det lige skete sådan eller det var datidens staldorder der dikterede det skete, ved jeg ikke, men Fangio benyttede ved utallige lejligheder sidenhen chancen til at takke den unge gentleman...og det med rette. Ikke så underligt at "Fair-play" er et engelsk udtryk. At Moss iøvrigt vandt løbet selvom han løb tør, skyldtes at en medkører skubbede ham i pit, hvor han fik det nødvendige brændstof til at fuldføre løbet. 6 sek. foran Fangio!!!

Hvad nu hvis Collins selv havde fuldført???? Hvem ved? Ihvertfald hed han ikke tudefjæs til mellemnavn, som en vis Rubens Barrichello! Peter Collins....endnu en stor personlighed i Ferraris historie.

Vinder Spa 56 Spa 56 forreste række fra venstre Collins(3) Moss(pole) Fangio(2) Filmstjerne



.:: Tilbage





Medlemmernes personlige favoritter


1:18  -

Ferrari 250 GT SWB California
(Allan B.)

1:18  -

Ferrari FXX K Evo
(Anders)

1:12  -

Ferrari Enzo
(Annemarie)

1:43  -

Ferrari Colani Lotec Testa D´Oro
(Bjarne)

1:1  -

Ferrari 355 F1 Spider
(Bo)

1:18  -

Ferrari Dino 156 F1
(Christian M.)

1:18  -

Ferrari Dino 156 F1
(Claus)

1:18  -

Ferrari Enzo
(Daniel)

1:18  -

Ferrari 458 Speciale
(Daniel B.)

1:43  -

Ferrari Testarossa Spider
(Erik)

1:18  -

Ferrari Enzo
(Flemming)

1:18  -

Ferrari 250 GT SWB
(Henning)

1:8  -

Ferrari F2007 (KR)
(Henrik Ø.)

1:18  -

Ferrari F2004 (MS)
(Ib)

1:18  -

Ferrari 365 GTB/4
(Ingolf)

1:18  -

Ferrari 308 GTS Quattrovalvole
(Jan C.)

1:1  -

Ferrari 308 GTS
(Jan P.)

1:18  -

Ferrari FXX
(Jimmy)

1:18  -

Ferrari 250 GTO
(Karsten)

1:18  -

Ferrari 575 GTC
(Keld)

1:12  -

Ferrari Enzo
(Kenneth)

1:18  -

Ferrari F355 Challenge
(Kim)

1:8  -

Ferrari F2003-GA (MS)(M)
(Klaus)

1:18  -

Ferrari F430 GT
(Lars)

1:1  -

Ferrari 348 Spider
(Lars L.)

1:18  -

Ferrari 360 Modena
(Michael B.)

1:12  -

Ferrari F2012 (FA)
(Morten)

1:18  -

Ferrari 458 GT2
(Morten F.)

1:18  -

Ferrari 458 Italia
(Paw)

1:1  -

Ferrari F355 Berlinetta
(Per)

1:18  -

Ferrari Scuderia Spider 16M
(Rasmus)

1:18  -

Ferrari 312 T4
(Steen)

1:1  -

Ferrari 348 ts
(Sven)

1:18  -

Ferrari 575 GTC
(Tom)




Vi anbefaler ...










Skriv til Webmaster       Gør ClubDiFiorano.dk til din startside       Tilføj siden til dine favoritter       Udskriv denne side

This website has no affiliation with Ferrari S.p.A, Scuderia Ferrari Marlboro and/or Ferrari Idea S.A. whatsoever.
All copyrights, trademarks and logos belong to their respective owners



© Webmaster Club di Fiorano 2005-2022
Test