1:8 - 330 P4
Her har vi fat i en yderst eksklusiv model. En Ferrari 330 P4 nr. 21
fra 1967 i form af en 1/8 model fra Monoposto. Faktisk har jeg kun set
to andre af slagsen. Begge udstillet i seperate glasmontrer. Den ene hos
en god bekendt af vores klub "Kaffe-Kaj" på kontorafdelingen af hans
kaffefabrik, den anden hos den engelske Ferrari importør i Eggham i England.
|
Jeg foretrækker Pepsi...
330 P4 navnet dækker over, at der er tale om 330 cm3 pr. cyl. i en prototype
på 4. udviklingstrin. Da det er Ferrari vi taler om, selvfølgeligt med 12
cyl(3960 cm3). P4 blev kun lavet i tre originale eks. men flere P3'ere blev
"opgraderet" til P4 udgaver. Findes både som spider(åben) og som her i
berlinetta (lukket) udgave. P4 - med dens lidt Coca Cola flaske agtige form -
er efter min mening noget af det mest "Sexede", der findes på hjul.
|
Back to the front.
|
A sexy thing from behind.
|
Ferrari dominans af Le Mans i 50'erne og 60'erne måtte på et tidspunkt ophøre
og d. 10-11/6-67 måtte man nøjes med en samlet 2. plads. Denne blev kørt hjem, i
netop den omhandlede model, af Mike Parkes og Ludovico Scarfiotti. Det blev dog
til en 1. plads i dens klasse. De to herrer kørte også bilen til en 5. plads på
Spa i Belgien og en 2. plads på Monza samme år. 0858 - P4'erens fabriksnr. - som
faktisk var opboret til 4,2 l, blev efter disse løb ændret til en spider. Senere
samme år endte bilen i USA for at blive ombygget til en 350 CanAm gr. 7 bil. Svarer
vel lidt til at bruge "Mona Lisa" som bordplade hos McDonalds!!!! Ejeren blev, efter en
restaurering i 94, tilbudt 9 mill. dollars for bilen i 98. Blev ikke solgt, da prisen
var 11 mill. !
|
Le Mans 1967
|
CanAm udgaven
|
Ingen Ferrari og Italien uden lidt tragedie. Faktisk burde jeg nok have fået
Andrea Bocelli til at synge den resterende tekst som en lille opera. Som F1
kører for Ferrari havde Mike Parkes, ugen efter det omhandlede Le Mans løb, et
fatalt uheld. Under det belgiske GP vendte hans 312 sig 180 grader og landede
"på hovedet." Alvorlige skader på ben, hænder og hoved, gjorde en ende på hans
karriere som racerkører. Fortsatte dog som testkører, blot for ti år efter at dø
ved et biluheld. Parkes bedste resultat var nok en 2. plads ved F1 løbet i Monza
66. Her var vinderen rent tilfældigt Fiat boss G. Agnellis nevø Ludovico
Scarfiotti. Ludo havde faktisk prøvet at vinde Le Mans i 63 i en Ferrari 250 P.
Her ophørte hans held dog. Han døde under træning i en Porsche i 68.
Ak og ve. Hvad der dog kan gemme sig bag de navne der stå på/ved vores modeller....
|
.:: Tilbage
|
|