1:12 - 250 GTO
Den farve man forbinder mest med Ferrari er rød, og den mest kendte model
er måske 250 GTO, så derfor tager vi her et par GTO´er i andre farver.
Der er tale om to modeller i 1/12 - special lakeret hos Cavallinomodels
af en officiel Ferrari lakør - fra Revell. Oprindeligt lavede Revell kun
modellen i rød, da den skulle være en nøjagtig kopi af Nick Masons GTO.
Mason er ud over at være kendt som en fanatisk bilelsker også trommeslager
i Pink Floyd. Senere har Revell dog heldigvis udgivet modellen i en del
andre farver.
|
Two Ladies and I´m the only man
Af de 39 ægte 250 GTO der blev fremstillet fra 1962-64, blev de 28 af dem leveret i rød. En del
af disse har i deres levetid været lakeret i andre farver, men de resterende har sikkert også
været omkring den røde farve, især da en rød GTO i 80'erne blev solgt for 100 mill. kroner. En
bil der sidst i 60'erne kunne erhverves for under 100.000. Nick Mason er to gange blevet kaldt
et fjols i forbindelse med sin GTO. Første gang, da han købte den dyrt, og anden gang, da han
ikke solgte den dyrt, men sådan er det jo med os, der elsker biler i enhver form og størrelse.
"100% tåber!"
|
3445 GT
|
Lille spejl på væggen der, hvem er smukkest i landet her?
|
Der findes ikke to helt ens 250 GTO'er, men som hovedregel inddeles de i en version 1 (1962) og
en version 2 (1964). Her er der tale om to version 1 modeller. Den sølvmetallic med gul tværstribe
på fronten - 4153 GT - blev i 1963 oprindeligt leveret i gråmetallic, men var senere også gul og
blå. Den er nok mest kendt i denne version, hvor den med nr. 172 i 1963 vandt Tour de France med
Bianchi/Berger ved roret. Som modelbil findes den også i en version med en Tricolore-stibe
(blå/rød/hvid) på langs af bilen.
|
Smukke fra enhver vinkel
|
4153 GT
|
At den anden model - 3445 GT - er i de svenske nationalfarver er ikke helt tilfældigt. Oprindeligt
i 1962 leveret i rød, blev den i 1963 erhvervet af svenske Norinder, som heldigvis var så national,
at han fik den lakeret i denne smukke blå/gule farvesammensætning. Den har helt sikkert haft andre
farver siden, bl.a. en orangerød, da den fik et helt andet karosseri af Drogo i 1965. Et karosseri
der blev droppet i 1982, da den blev tilbageført til oprindeligt udseende. Den blå/gule kunne ses
live ved fejringen af Ferraris 50 års jubilæum i Maranello. Som modelbil i enhver størrelse er
den blå/gule version ret sjælden.
|
.:: Tilbage
|
|