MENU
§ Forside
§ Klubinfo
§ Om Club di Fiorano
§ Samarbejdspartnere
§ Tour di Fiorano
§ FAQ

 Modelbiler
§ Collectors pride
§ Diamonds
§ Markedspladsen (30)

 Tifosi
§ Links (226)
§ Tifosi corner

 Login
 Bruger :
 
 Password :
 
   
» Glemt password?
 Tour di Fiorano
''FerrariDays of Denmark 2004'' :  Juni 2004




Tifosi Corner


     Ferrari Carrozzeria Bartoletti af Emmerich Suhr (november 2003)

En af de mest vigtige vogne i Ferrari’s glorværdige historie havde en tophastighed på ca. 60 km/t og en luftmodstandskoefficient som en ladeport!.

Her tales der om de specielt byggede Fiat-transportere der bar den ’Stejlende Hest’s´ racervogne til deres bestemmelsessted med værdighed i de glade 50’ere og 60’ere. I dag er paddockerne rundt om i verden overfyldt med megastore trucks, oversmurt med sponsor reklamer, der virker som en kombination af reservedelslager, værksted, medie- og telemetricentral og hotel.

Sammenlignet med disse pit-kulisser, var livet enklere i midten af 50’erne, da Ferrari bestilte et par 642 RN2 Alpine bus-chassier fra Fiat. De blev leveret til Carrozzeria Bartoletti i Forli, en lille times afstand fra Modena, et firma der havde specialiseret sig i fremstillingen af busser til fodboldhold og andre sportsorganisationer.
Der blev i alt bygget 4 transportere hos Bartoletti i 1956, hvoraf de to tilbragte deres tid med at transportere karrosserier fra Scaglietti i Modena til den endelige færdiggørelse i Maranello. De to andre stod til rådighed for racerteamet.



Ferrari benyttede transporterne frem til 1968, hvorefter den ene blev overtaget af Scuderia Jolly Club i Milano der benyttede den frem til 1970, hvorefter Tecno F2 teamet i Bologna benyttede den i et par år, før Scuderia CSAI malede den i deres blå-hvide farver. Den efterhånden aldrende vogn gled ud af praktisk brug i midten af 70’erne, og da pladerne ikke blev fornyet, blev vognen stillet af vejen på en gård i nærheden af Modena.


Hvor den anden transporter er blevet af, vides ikke i dag, den er formentlig blevet skrottet, men tilbage til den, der omtales her.
Det glædelige ved Ferrari vogne e,r at de uhyre sjældent forsvinder fra jordens overflade, og det skete heller ikke med denne, for den dukkede op i 1988 på Finarte Auktion i Modena, stadig bemalet i CSAI farverne, men i en elendig forfatning, der krævede en total restaurering. Dette afskrækkede ikke en hr. Richard Freshman, der mente, at panelpladerne lod sig rimelig let erstatte, og han blev ved med at byde på vraget.
Som de fleste samlere bliver Freshman tavs, når omkostningerne ved restaureringen bringes på bane.
Ifølge Freshmann var det mest vanskelige ved restaureringen genopbygningen af det hydrauliske hæve og sænke rampesystem, en kombination af kabler og dæmpere, men ved en byttehandel med en ven i Modena fik han genopbygget hydrauliksystemet for en Maserati motorcykel.

Efter restaureringen af den berømte FIAT transporter har den kørt i Italien og England til vintage løb og klub-møder før den kom til USA.
Ferrari mekanikerne i arbejde på gaden i London, før et formula 2 løb på Crystal Palace. 1968. Pakket med 158ere på vej
til USA. 1964.


» Tilbage til oversigten «




Vi anbefaler ...










Skriv til Webmaster       Gør ClubDiFiorano.dk til din startside       Tilføj siden til dine favoritter       Udskriv denne side

This website has no affiliation with Ferrari S.p.A, Scuderia Ferrari Marlboro and/or Ferrari Idea S.A. whatsoever.
All copyrights, trademarks and logos belong to their respective owners



© Webmaster Club di Fiorano 2005-2022
Test